تبلیغات
راه روشن - تفاوت مسجد، خانقاه و حسینیه
 
راه روشن
السلام علیک یا فاطمة الزهرا ایتهاالصدیقة الشهیده
درباره وبلاگ


بسم الله الرحمن الرحیم .
الحمدلله رب العالمین . والصلوة والسلام علی رسول رب العالمین و علی آله الطیبین الطاهرین لا سیما علی الموجود الموعود منهم . ولعنة الله علی اعداء الله.
این وبلاگ در راستای روشنگری و طرح مطالب و حقایق و به دور از هرگونه تعصب و بی انصافی به انگیزه دست یابی حق جویان و حقیقت طلبان به واقعیت های ناب ، طراحی و راه اندازی شده است و علاوه بر نوشته های نویسنده وبلاگ سعی بر این است که بهترین مطالب و مقالات را از سایت ها و وبلاگ ها از نویسندگان متعهد و آگاه جمع آوری و با حفظ امانت به خوانندگان ارجمند تقدیم نماید، و از هرگونه نظر و نقادی منصفانه استقبال می نماید. ونقل مطالب از این وبلاگ با ذکر منبع بلا مانع می باشد.

مدیر وبلاگ : مبارک ربانی Rabbani Oruzgani
مطالب اخیر

چه تفاوتی بین خانقاه كه متصوفه به آن احترام میگذارند و حسینیه وجود دارد در حالیکه هردو بدعت  می باشد؟

برای روشن شدن مسأله لازم است كه در ابتدا واژة «خانقاه» «حسینیه» و «بدعت» و انگیزة پیدایش حسینیه در میان شیعیان و خانقاه در جامعه تصوّف توضیح داده شود:

خانقاه محلی است كه درویشان در آن تجمع كرده و آداب و رسوم تصوّف را اجرا می‌نمایند. اوّلین خانقاه توسط یك فرمانروای مسیحی در رمله شام برای صوفیان ساخته شد.(1) و گفته شده: قبل از اینكه صوفیه اسم خانقاه را برای محل مراسم مخصوص خویش انتخاب نمایند، منزلگاه طبقات مانوی نیز به همین عنوان خوانده می‌شده است.(2) صوفیان این مكان را جایگاه عبادت خویش قرار داده‌اند.

حسینیه جایی است كه برای اقامه سوگواری اباعبدالله الحسین ـ علیه السّلام ـ ساخته می‌شود. حسینیه‌هایی كه در شهرهای مختلف مذهبی ساخته می‌شود، اغلب علاوه بر تجمع عزاداران و اقامه سوگواری، حالت زائر سرا و مسافرخانه‌ای را دارد كه زائران از آن استفاده می كنند و جنبة رایگان دارد.(3)

 علّت روی آوردن شیعه به «حسینیه» در دوران‌های كهن به خاطر آن بوده كه مساجد، أغلب در اختیار و زیر سلطة حكومت‌هایی بوده كه برای تشیع و اقامه عزاداری و مراسم دینی شیعه، محدودیت ایجاد می‌كردند.(4)

دیگر ایجاد حسینیه در میان شیعیان این است كه رفتن در مساجد برای زنها در ایام عادت ماهانه جایز نیست و همچنین افراد دیگر نیز محدودیت دارند و لكن این مشكل در حسینیه نیست و همه می‌توانند در آن داخل شوند و مراسم عزاداری خویش را بجا آورند. لذا مكان خاصی به نام حسینیه در كنار مساجد برای مراسم عزاداری در نظر گرفته شده است. بدیهی است كه ایجاد حسینیه به جهت احترام به مساجد می‌باشد نه در جهت تضعیف آنها.

واژة «بدعت» از ریشة «بدع» به معنای پدید آمدن چیزی است كه سابقه نداشته باشد. طریحی در مجمع البحرین در این مورد می‌گوید:«بدعت عبارت است از پدید آوردن چیزی در دین كه در قرآن و سنّت ریشه‌ای ندارد، بدعت را از آن جهت بدعت می‌گویند كه چون بدون آن كه صاحب شریعت آن مطلب را گفته باشد، در دین وارد گردیده است. از آنجا كه سابقه در دین نداشته آن را بدعت می‌گویند.»(5)

 در نتیجه بدعت عبارت است از صدور حكم یا عملی به عنوان حكمی شرعی و دینی بدون آن‌كه آن حكم جزء شریعت بوده و یا از كتاب و سنّت برای وقوع آن حجّت و دلیل وجود داشته باشد.(6)

با توجّه به مطالب یاد شده از آنجا كه «خانقاه» به قصد جایگاه عبادت و برای كمرنگ نمودن حضور مسلمین در مسجد به وجود آمده و موجب تفرقه بین مسلمین شده است و در هیچ یك از منابع اسلامی (قرآن و سنّت) به آن اشاره نگردیده و در زمان رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ و ائمه ـ علیهم السّلام ـ نیز چیزی به نام «خانقاه» وجود نداشته است، قطعاً از جمله بدعت‌هایی است كه تصوّف در دین به وجود آورده‌اند. زیرا مكان عبادت در اسلام «مسجد» است كه از اهمیّت و ارزش بسیار زیادی برخوردار است، تا جایی كه یك نماز در مسجد الحرام برابر با صد هزار نماز است و یك نماز در مسجد رسول خدا مساوی با ده‌هزار نماز و یك نماز در مسجد جامع مساوی است با صد نماز در جای دیگر و یك نماز در مسجد محله برابر با بیست و پنج نماز است.(7)
فقهای عظیم الشأن شیعه به پیروی از مكتب اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ حضور در خانقاه را ولو به قصد دعا و عبادت و اجرای مراسم مذهبی جایز نمی‌دانند. فقیه عالیقدر شیعه آیت الله العظمی گلپایگانی در جواب كسی كه در خانقاه برای عبادت شركت می‌نموده، فرموده است:«واضح است كه معبد مسلمانان مسجد است و رفتن به خانقاه اگر برای این باشد كه گمان كنید آنجا خصوصیّت و شرافتی بر سایر امكنه دارد، بدعت و حرام است و علاوه این تشكیلات، موجب تفرقه بین مسلمین و اختلاف و ضعف آنها می‌شود و ذكرهایی كه در آنجا خوانده می‌شود، اگر سند و مدرك معتبر نداشته باشد خواندنش مطلقاً حرام است.
(8)

 بنابراین در اسلام مسجد محل عبادت و بهترین مكان برای تقرب بندگان به سوی خداوند متعال است. در حالی كه مسجد از دیدگاه اهل خانقاه قدر و اعتباری ندارد. چه اینكه بسیاری از احكام شرعی در نزد آنان از اهمیّت برخوردار نیست. آنها به صراحت می‌گویند:

 ابلهان تعظیم مسجد می‌كند

در جفای اهل دل جد می‌كند.

آن مجاز است این حقیقت ای خوان

نیست مسجد جز درون سروران.(9)

 مطلب قابل توجه دیگر اینكه شباهت‌هایی بین خانقاه و مسجد ضرار وجود دارد. كه قابل بحث و بررسی است در زمان رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ منافقین خواستند مسجد ضرار بنا كند، آیه 107 سورة توبه. بر مذمت و كفر آنها اینگونه نازل شد:«كسانی هستند كه مسجدی ساختند برای زیان رساندن ( به مسلمانان) و (تقویت) كفر و تفرقه افكنی میان مؤمنان و كمین‌گاه برای كسی كه از پیش با خدا و پیامبرش مبارزه كرده بود.»(10)
در این آیه علّت ضرار بودن مسجدی كه منافقان خواستند بنا كند دو چیز ذكر شده یكی تفرقه بین مسلمین و دیگری كمینگاه برای دشمنان.

هاتف اصفهانی وضعیت خانقاه‌ها را شناخته و اخطار می‌دهد و می‌گوید: «به خانقاه منه پا كه صوفیان مستند».(11)
عطار می‌گوید:

اندر میان صفه نشینان خانقاه

یك صوفی محقق پرهیزگار كو(12)

در نتیجه: خانقاه صوفیان جایگاه بدعت‌گزاری در دین و محل تجمع انسان‌های بی‌بند و بار است كه ایجاد چنین مكانی در برابر مسجد در هیچ منبع اسلامی اشاره نشده است و هدف از تأسیس آن كمرنگ نمودن مسجد بوده است، لذا از دیدگاه اسلامی بدعت به حساب می‌آید.

امّا حسینیه با هدف خاصی برای احترام به مسجد بعضاً در كنار آن ساخته می‌شود. آن هم برای عزاداری سرور و سالار شهیدان و ایراد سخنرانی كه در منابع اسلامی شدیداً به آن توصیه شده است. به عبارت دیگر صوفیه خانقاه را در برابر مسجد و با هدف كمرنگ نمودن آن ترویج می‌كنند، در حالیكه شیعیان حسینیه را برای بجا آوردن مراسم خاصی غیر از آن مراسم كه باید در مساجد انجام شود، تأسیس نموده‌اند. پس فرق اساسی و جوهری بین خانقاه و حسینیه وجود دارد. لذا ایجاد خانقاه بدعت محسوب می‌گردد در حالی كه ایجاد حسینیه دارای اجر و پاداش اخروی می‌باشد.

                                         مرکز مطالعات حوزه علمیه قم.


پاورقی:

1. بهبهانی، محمدعلی، خیر اتیه، بی‌جا، بی‌تا، ج1، ص104.
2. همان.
3. مصاحب، غلام حسین ، دائرة المعارف فارسی، تهران، فلوكس، بی‌تا، ج1، ص885.
4. دائرة المعارف، تشیع، ج4، ص447.
5. طریحی، فخر الدین، مجمع البحرین، بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1403 ق، ج4، ص298.
6. مجلسی، محمّد باقر، مرآة العقول، ج2، ص266.
7. صدوق، من لا یحضره الفقیه، قم، جامعه مدرسین، 1404ق، ج1، ص152.
8. گلپایگانی، محمّد رضا، مجمع المسائل، قم، دار القرآن، 1414ه‍ ، ص155.
9. ملای رومی، جلال الدین، مثنوی، معنوی، تهران، هرمس، 1381، ص 1070.
10. توبه:107.
11. اصفهانی، هاتف، دیوان اشعار، غزل، 032.
12. دیوان عطار، غزل 706.





نوع مطلب : اماکن مقدسه و مذهبی، 
برچسب ها : مسجد، خانقاه، حسینیه، جامعه تصوّف، درویشان، شیعیان، بدعت،
لینک های مرتبط :
شنبه 18 فروردین 1397 06:13 ق.ظ

Wow a good deal of awesome facts!
cialis 5 mg schweiz cialis online get cheap cialis cialis 10mg prix pharmaci acheter cialis kamagra only best offers 100mg cialis where cheapest cialis link for you cialis price weblink price cialis cialis per paypa
جمعه 17 آذر 1396 09:46 ق.ظ
I am not sure where you are getting your info, but good
topic. I needs to spend some time learning much more or understanding more.

Thanks for fantastic information I was looking for
this info for my mission.
سه شنبه 31 مرداد 1396 09:11 ب.ظ
ممنون از شما
شنبه 7 مرداد 1396 08:45 ق.ظ
I love your blog.. very nice colors & theme. Did you design this website yourself or
did you hire someone to do it for you? Plz answer
back as I'm looking to construct my own blog and would like to know where u got
this from. cheers
جمعه 26 خرداد 1396 02:40 ق.ظ
وبلاگ خیلی خوب و مفیدی دارید
در صورت امکان سایت ما را با عنوان مقالات روانشناسی لینک نمایید
با سپاس
چهارشنبه 27 اردیبهشت 1396 09:03 ب.ظ
خیلی ممنون خسته نباشید
شنبه 23 اردیبهشت 1396 10:28 ب.ظ
سایت ساز کاملا رایگان با امکانات فوق پی‍‍شرفته

درباره ویبـــــ | سـایتــــ ســـازی پیشــــرو و متفـاوتــ
http://weab.ir/

تست سایت ساز ما

http://weab.ir/test

سایتــ ســاز ویبــ ابزاری است كه شما را قادر می‌ سازد در هر سطحی از دانش كامپیوتری باشید برای خود یک پایگاه اینترنتی راه اندازی کنید. علاوه بر سادگی كار با آن، سایت تولید شده دارای قابلیت های پیچیده و حرفه ا‌ی بی شماری است كه پس از عضویت با چند کلیک آماده استفاده می‌شوند

http://weab.ir/

http://weab.ir/test
ویبـــــ | سـایتــــ ســـازی پیشــــرو و متفـاوتــ

-----------------
ارسال شده توسط ربات ارسال نظر Yo Blog Spammer
yospammer.tk
شنبه 23 اردیبهشت 1396 10:07 ب.ظ
weab.ir

سایت رایگان با امکاناتی \یشرو
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
تماس با ما



در این وبلاگ
در كل اینترنت
چاپ این صفحه