تبلیغات
راه روشن - امام کاظم موسی ابن جعفر علیه السلام و شیعیان
 
راه روشن
السلام علیک یا فاطمة الزهرا ایتهاالصدیقة الشهیده
درباره وبلاگ


بسم الله الرحمن الرحیم .
الحمدلله رب العالمین . والصلوة والسلام علی رسول رب العالمین و علی آله الطیبین الطاهرین لا سیما علی الموجود الموعود منهم . ولعنة الله علی اعداء الله.
این وبلاگ در راستای روشنگری و طرح مطالب و حقایق و به دور از هرگونه تعصب و بی انصافی به انگیزه دست یابی حق جویان و حقیقت طلبان به واقعیت های ناب ، طراحی و راه اندازی شده است و علاوه بر نوشته های نویسنده وبلاگ سعی بر این است که بهترین مطالب و مقالات را از سایت ها و وبلاگ ها از نویسندگان متعهد و آگاه جمع آوری و با حفظ امانت به خوانندگان ارجمند تقدیم نماید، و از هرگونه نظر و نقادی منصفانه استقبال می نماید. ونقل مطالب از این وبلاگ با ذکر منبع بلا مانع می باشد.

مدیر وبلاگ : مبارک ربانی Rabbani Oruzgani
مطالب اخیر

رابطه امام كاظم ـ علیه السّلام ـ با نقاط مختلف شیعه‌نشین جهان اسلام چگونه بود؟

با توجه به اینكه دوران زندگی ائمه ـ علیهم السّلام ـ بعد از شهادت امام حسین ـ علیه السّلام ـ همیشه با خفقان و فشار سیاسی از جانب خلافت چه از نوع اموی و چه از نوع عباسی مواجه بود و ائمه ـ علیهم السّلام ـ را از ارتباط مستقیم با پیروان و شیعیان‌شان منع می‌كردند. ائمه ـ علیهم السّلام ـ هم سعی داشتند با استفاده از سیاست تقیّه و تربیت افراد مورد اطمینان برای ارتباط با یاران و پیروان جهت گسترش تشیّع و تعلیم و آموزش عقاید و احكام دینی به نقاط مختلف جهان اسلام اعزام می‌كردند.

 در این راستا از زمان امام موسی كاظم ـ علیه السّلام ـ سازمان وكالت توسط آن حضرت تاسیس گردید بدین نحو كه امام از شاگردان مخصوص و قابل اعتماد و آگاه به شرایع دین مبین اسلام از طرف آن حضرت به نقاط مختلف جهان اسلام كه تشیّع در آن حضور داشته می‌فرستاد تا مردم را با اسلام راستین و مكتب اهل بیت و همچنین در برابر ظلم و فساد دستگاه خلافت آگاه می ساخت ونیازهای شرعی آنان را رفع می نمود.
نهاد ونیرویی كه امام و اصحاب و یاران حضرت سازماندهی كرده و دور از چشم حكومت در مناطق مختلف فرستادند مردم را سوی اهل بیت و علویان جذب كرده و خلافت را با خطرات جدی مواجه كردند در دوران امام رضا ـ علیه السّلام ـ نتیجه آن نمایان تر شد و مأمون برای در امان ماندن از این خطر به فكر احضار امام به مرو و طرح ولایتعهدی آن حضرت افتاد و لذا با این سیاست توانست حكومت خود را نگهدارد .
(1)

 دیگر روشی كه امام با مناطق شیعه‌نشین ارتباط داشت گسیل گروه‌های مختلف مردم و نمایندگان از مناطق دور بود كه بعد از شهادت امام جعفر صادق ـ علیه السّلام ـ در مناطقی شیعیان سكونت داشتند و خبر شهادت امام صادق ـ علیه السّلام ـ را دریافت كرده بودند برای شناخت امام بعدی و جانشین امام صادق ـ علیه السّلام ـ نمایندگان خود را به مدینه (یثرب) ‌فرستادند كه این نمایندگان بعد از شناخت امام و ایمان به امامت و ولایت حضرت موسی بن جعفر ـ علیه السّلام ـ و بیان دوستی و اطاعت به سوی سرزمین‌های خود می‌رفتند.(2)
1. یكی از نمایندگان محمّد بن علی نیشابوری است كه از طرف مردم نیشابور برای دیدار با امام به مدینه می‌رود. و او از ثقات شیعه است و از امام روایاتی هم نقل كرده است.
(3)

 2. مفضل بن عمر جُعفی كوفی یكی از وكلای امام صادق ـ علیه السّلام ـ و امام كاظم ـ علیه السّلام ـ در كوفه بوده است.

3. فضالة بن ایوب ازدی عربی ساكن اهواز و از اصحاب امام صادق ـ علیه السّلام ـ و امام كاظم ـ علیه السّلام ـ بوده و از طرف آنها وكالت داشته.(4)

 4. عثمان بن عیسی رواسی یكی دیگر از نمایندگان امام كاظم ـ علیه السّلام ـ در مصر بود.(5)

 و این ارتباط تا حدی بود كه شیعیان از اقصی نقاط قلمرو اسلامی خمس و وجوهات شرعیه خود و همچنین هدایا ونذورات را برای امام كاظم ـ علیه السّلام ـ توسط وكلا و نمایندگان می‌فرستادند و امام نیز آن وجوهات را در حفظ ورشد مكتب اهل بیت مصرف می كرد واز فقرا حمایت می نمود . .(6)

 از جمله عواملی كه باعث حسد و كینه هارون نسبت به امام موسی بن جعفر ـ علیه السّلام ـ شد همین مسأله ارتباط امام با مناطق مختلف و حكومت حضرت بر دلها بود و همچنین سرازیر شدن وجوهات به جانب حضرت بود كه دستور انتقال آن حضرت به بغداد را داد و در آنجا حضرت را زندانی كرد تا تحت نظر باشد.(7)

 امام مركزیت این ارتباط بود طوری كه سازمان وكالت همان طور كه گفته شد در اقصی نقاط جهان اسلام در ایران و آفریقا و جاهای دیگر در دوره امام كاظم ـ علیه السّلام ـ فعالیت داشت البته این مطالب را نیز باید خاطر نشان ساخت كه عده‌ای از این وكلا بعد از شهادت امام كاظم ـ علیه السّلام ـ گول مال دنیا را خورده و از پس وسوسه‌های شیطانی نیامدند و لذا از قبول امامت امام رضا ـ علیه السّلام ـ اِبا كردند كه این هم خود مؤید ارتباط امام با مناطق مختلف و داشتن وكیل در جاهای مختلف بود طوری یونس بن عبد الرحمن گوید: وقتی امام كاظم ـ علیه السّلام ـ از دنیا رفت نزد هر یك از نمایندگان و كارگزاران آن حضرت اموال زیادی جمع شده بود و همین امر باعث شد مرگ آن حضرت را انكار كنند و در امامت امام ایشان توقف كنند.(8)

 افرادی چون زیاد بن مروان قندی (قندهاری)،(9) عثمان بن عیسی رواسی و عده‌ای دیگر از این گروه محسوب می‌شود كه فرقه واقفیه را به وجود آوردند.(10)

 فهرستی از افرادی از طرف امام كاظم - علیه السلام وكالت داشتند عبارتند از:

 1. مغضل بن عمر جعفی در كوفه، 2. عبدالرحمان بن حجاج در بغداد، 3. عبدالله بن جندب در اهواز، 4. علی بن یقطین در كوفه، 5. اسامة بن حفص، 6. ابراهیم بن سلام نیشابوری در نیشابور، 7. یونس بن یعقوب در كوفه، 8. علی بن حمزه بطائنی، 9. زیاد بن مروان قندی (در قندهار)، 10. احمد بن بشر سرّاج، 11. عثمان بن عیسی رواسی در مصر، 12. منصور بن یونس بزرج، 13. حیّان سرّاح.(11)

 بنابراین امام موسی بن جعفر ـ علیه السّلام ـ با تربیت افرادی عالم و مطمئن و دادن وكالت به آنها و فرستادن آنها به مناطق مختلف جهان اسلام. با شیعیان ارتباط داشتند و آنها را علیه ظلم و جور خلفا آگاه می‌ساختند و در مواقعی كه فشار سیاسی از طرف خلفا شدت می‌گرفت و ارتباط مستقیم با مردم غیر ممكن می‌نمود با ارسال پیام و نوشتن نامه‌هائی البته با رعایت سیاست تقیّه این ارتباط را برقرار می‌كردند.

                                       مرکز مطالعات حوزه علمیه قم.


پاورقی:

1. ادیب، عادل، زندگانی تحلیلی ائمه دوازده‌گانه، ترجمه مبشری، اسدالله، تهران، نشر و فرهنگ اسلامی، چاپ ششم، 1366، ص 214.
2. شریف قرشی، باقر، حیاة الامام موسی بن جعفر، نجف، مطبعة آداب، چاپ دوم، 1389 هـ، ج 1، ص 418.
3. همان. ج 2، ص 219.
4. علامه مامقانی، تنقیح المقال، ج 2، ص 6، (بی جا)، (بی تا).
5. شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا ـ علیه السّلام ـ ، ترجمه غفاری، علی اكبر، تهران، نشر صدوق، چاپ اول، 1373، ج 1،ص 227.
6. ابن شهر آشوب، مناقب الی ابی‌طالب، قم، مطبعة العلمیه، (بی تا)، ج 4،ص 2 ـ 291.
7. ابو الفرج اصفهانی، مقاتل الطالبین، ترجمه رسول محلاتی، سید هاشم، تهران، نشر صدوق، چاپ دوم، (بی تا)، ص 267.
8. شیخ صدوق، پیشین، ص 225.
9. مامقانی، پیشین، ج 1، ص 457.
10. صدوق، پیشنین، ص 227.
11. ر.ك: جباری، محمد رضا، سازمان وكالت و نقش آن در عصر ائمه - علیه السلام
قم، انتشارات مؤسسه امام خمینی (ره)، چاپ دوم، 1382، صص 423 599.





نوع مطلب : امام ابوالحسن، موسی بن جعفر الکاظم علیه السلام، 
برچسب ها : امام کاظم، موسی ابن جعفر، شیعیان، گسترش تشیّع، سازمان وكالت، مكتب اهل بیت، علویان،
لینک های مرتبط :
سه شنبه 6 تیر 1396 03:48 ق.ظ
Greetings from Colorado! I'm bored to death at work so I decided to browse your website on my iphone
during lunch break. I enjoy the knowledge you provide here and can't wait to take a look when I get home.
I'm shocked at how quick your blog loaded on my phone .. I'm not even using WIFI, just 3G ..
Anyhow, great blog!
جمعه 8 اردیبهشت 1396 10:59 ق.ظ
It's appropriate time to make some plans for the long run and it's time to be happy.

I have read this post and if I may I desire to suggest
you some fascinating things or advice. Perhaps you can write next articles referring to this article.
I wish to read more issues about it!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
تماس با ما



در این وبلاگ
در كل اینترنت
چاپ این صفحه