تبلیغات
راه روشن - فرا رسیدن سیزدهم رجب، زادروز مولود کعبه، اسدالله الغالب علی بن ابی طالب علیه السلام به محضر قدسی حضرت ولی عصر ارواحنا فداه و همه ی ارادتمندان به اهلبیت مبارکباد
 
راه روشن
السلام علیک یا فاطمة الزهرا ایتهاالصدیقة الشهیده
درباره وبلاگ


بسم الله الرحمن الرحیم .
الحمدلله رب العالمین . والصلوة والسلام علی رسول رب العالمین و علی آله الطیبین الطاهرین لا سیما علی الموجود الموعود منهم . ولعنة الله علی اعداء الله.
این وبلاگ در راستای روشنگری و طرح مطالب و حقایق و به دور از هرگونه تعصب و بی انصافی به انگیزه دست یابی حق جویان و حقیقت طلبان به واقعیت های ناب ، طراحی و راه اندازی شده است و علاوه بر نوشته های نویسنده وبلاگ سعی بر این است که بهترین مطالب و مقالات را از سایت ها و وبلاگ ها از نویسندگان متعهد و آگاه جمع آوری و با حفظ امانت به خوانندگان ارجمند تقدیم نماید، و از هرگونه نظر و نقادی منصفانه استقبال می نماید. ونقل مطالب از این وبلاگ با ذکر منبع بلا مانع می باشد.

مدیر وبلاگ : مبارک ربانی Rabbani Oruzgani
مطالب اخیر


چرا موقع به دنیا آمدن امام علی ـ علیه السلام ـ دیوار خانه كعبه شكافته شد ولی موقع به دنیا آمدن حضرت مسیح ـ علیه السلام ـ به حضرت مریم ـ سلام الله علیها ـ خطاب شد از معبدگاه بیرون رود؟

    پاسخ:

علما و دانشمندان بزرگوار ما در كتب خود دلایل متعددی را بر برتری ائمه و در رأس آنان امیر المؤمنین علی بن ابی طالب ـ علیهم السلام ـ بر انبیای عظام الهی به جز پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ اقامه كرده اند كه فقط به یكی از دلایل قرآنی برتری امیر المؤمنین ـ علیه السلام ـ بر انبیاء اشاره می كنیم: «در قرآن كریم بر اساس تصریح آیه شریفه مباهله، علی ـ علیه السلام ـ ، نفس پیامبر خوانده شده است و این مطلب دلالت واضح دارد بر این كه امیر المؤمنین ـ علیه السلام ـ از حیث فضیلت و مقام به غیر از نبوت، مثل پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ می باشد و از آن جایی كه پیامبر خاتم به دلالت كتاب و سنت و اجماع مسلمین، برتر از همه انبیاء سلف می باشد، امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ نیز برتر از همه انبیاء سلف ـ علیهم السلام ـ می باشد».(1) و لذا ابن ابی الحدید معتزلی در مقدمه شرح نهج البلاغه اش درباره امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ می گوید: «... و چه بگویم درباره بزرگ مردی كه هر فضیلت به او باز می گردد و هر فرقه به او پایان می پذیرد و هر طایفه ای او را به خود می كشد. او سالار همه فضائل و سرچشمه آن و یگانه مرد و پیشتاز عرصه آنها است...».(2)

 و بر همین اساس یكی از خصوصیاتی كه امیر المؤمنین علی ـ علیه السلام ـ به آن ممتاز گشته است، محل و مكان ولادت آن بزرگوار است كه هیچ مخلوقی از آدم تا خاتم به آن ممتاز نگشته است. هنگام ولادت حضرت عیسی بن مریم ـ علیهما السلام ـ در بیت المقدس بود كه ندایی غیبی او را مأمور ساخت تا از مسجد خارج شود: «أخرجی عن البیت فانّ هذه بیت العبادة لا بیت الولادة».(3) از این خانه خارج شو كه همانا اینجا محل عبادت است نه محل ولادت. ولی زمانی كه ولادت با سعادت علی ـ علیه السلام ـ نزدیك شد، مادرش فاطمه بنت اسد به داخل خانه خدا دعوت شد».(4)

 فاطمه بنت اسد در كنار كعبه مشغول دعا شد و از خداوند خواست تا درد زایمان را بر او آسان گرداند كه یك باره دیوار خانه كعبه شكافته شد و ندایی برخواست: «یا فاطمه ادخلی البیت. ای فاطمه به خانه داخل شو». فاطمه داخل خانه شد و دیوار به حالت اولیه برگشت و موجب تعجب همگان گردید. فاطمه بنت اسد سه روز در اندرون كعبه ماند. اهل مكّه از روی تعجب و حیرت در كوچه ها و بازارها این قصه را نقل می كردند تا روز چهارم رسید. پس همان جایی كه قبلاً شكافته شده بود، دوباره شكافته شد و فاطمه بنت اسد در حالی از خانه خدا بیرون آمد كه فرزندش علی بن ابی طالب را در آغوش داشت.(5) و این یكی از فضایل ابوالفضائل علی بن ابی طالب است و عموم محدثان و مؤرخان شیعه و دانشمندان علم انساب در كتاب های خود این جریان را نقل كرده اند. در میان دانشمندان اهل تسنن نیز گروه بسیاری به این حقیقت تصریح كرده و آن را یك فضیلت بی نظیر خوانده اند.(6) حاكم در مستدرك می گوید: ولادت علی ـ علیه السلام ـ در كعبه به تواتر به ما رسیده و كسی پیش از او یا بعد از او در كعبه متولد نشده است.(7)

 شبلنجی در نور الابصار از ابن صباغ نقل می كند كه حضرت علی ـ علیه السلام ـ در مكه داخل بیت الحرام متولد شد و آن گاه می گوید: «قبل از حضرت علی ـ علیه السلام ـ احدی غیر از او در خانه كعبه متولد نشد».(8)
پس بهتر است بگوییم:

 كتاب فضل تو را آب بحر كافی نیست كه تَر كنم سرانگشت و بشمرم ورقش

                                              مرکز مطالعات حوزه علمیه قم.


پاورقی:

1. المیلانی، سید علی، تفضیل الائمه علی الانبیاء(ع)، ص9.
2. ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج1، ص12.
3. الهمدانی، احمد الرحمانی، الامام علی، ص366. القراچه داغی، محمد علی بن احمد، اللمعة البیضاء فی شرح خطبة الزهراء(س)، ص221.
4. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج35، ص23. محمد بن حسن فتال نیشابوری، روضة الواعظین، ص81.
5. شیخ عباس قمی، منتهی الآمال، ج1، ص273.
6. سبحانی، جعفر، فروغ ولایت، ص15.
7. حاکم نیشابوری، مستدرک، ج3، ص483.
8. شبلنجی، سید مومن، نورالابصارفی مناقب آل البیت، ص85.





نوع مطلب : امیرالمومنین علی بن ابی طالب (علیه السلام)، 
برچسب ها : مولود کعبه، علی بن ابی طالب، حضرت مریم، امام علی، بیت المقدس، فاطمه بنت اسد، كعبه،
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
تماس با ما



در این وبلاگ
در كل اینترنت
چاپ این صفحه