تبلیغات
راه روشن - منشاء احادیث اهل سنت!!
 
راه روشن
السلام علیک یا فاطمة الزهرا ایتهاالصدیقة الشهیده
درباره وبلاگ


بسم الله الرحمن الرحیم .
الحمدلله رب العالمین . والصلوة والسلام علی رسول رب العالمین و علی آله الطیبین الطاهرین لا سیما علی الموجود الموعود منهم . ولعنة الله علی اعداء الله.
این وبلاگ در راستای روشنگری و طرح مطالب و حقایق و به دور از هرگونه تعصب و بی انصافی به انگیزه دست یابی حق جویان و حقیقت طلبان به واقعیت های ناب ، طراحی و راه اندازی شده است و علاوه بر نوشته های نویسنده وبلاگ سعی بر این است که بهترین مطالب و مقالات را از سایت ها و وبلاگ ها از نویسندگان متعهد و آگاه جمع آوری و با حفظ امانت به خوانندگان ارجمند تقدیم نماید، و از هرگونه نظر و نقادی منصفانه استقبال می نماید. ونقل مطالب از این وبلاگ با ذکر منبع بلا مانع می باشد.

مدیر وبلاگ : مبارک ربانی Rabbani Oruzgani
مطالب اخیر
چهارشنبه 18 اسفند 1395 :: نویسنده : مبارک ربانی Rabbani Oruzgani

مگر اهل تسنن مخالف حدیث نبودند و می گفتند: قرآن برای ما بس است، پس این کتاب های حدیثی و تفسیر قران که احادیثی زیاد هم در آن است، چگونه با این عقیده آنها قابل جمع است؟ مگر ابوبکر احادیث رسول الله(صلی الله علیه و آله) را آتش نزد؟

شکی نیست که پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ در حالی به ملکوت اعلی پیوست که «سنت» با تمام ـ تفاصیلش در عهد ایشان تدوین نیافت، بی آنکه تفریطی از ناحیه آن حضرت صورت گرفته باشد، و از طرفی محال است امر رهبری و هدایت امت، از جانب آن بزرگوار که نهایت شفقت و رأفت نسبت به امتش داشت، مهمل گذارده شده باشد؛ چگونه حضرت می توانست امت را فقط به قرآن ارجاع دهد و حال آن که قرآن کریم مشتمل بر ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه و مجمل و مفصّل است؟!

و این علاوه بر وجوه و احتمالاتی است که در آیات به چشم می خورد و باعث بازارگرمی صاحبان آرای متفاوت از فرق و مذاهب مختلف اسلامی می شود. بنابراین، هیچ معقول نیست که نبی مکرّم اسلام ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ ، شریعت خود را عرصه تاخت و تاز به اصطلاح اجتهادات افراد و گروه های گوناگون قرار دهد، بدون آن که برای امت، مرجعی قرآن شناس قرار داده باشد که تمامی سنت در نزد او حضور داشته و محفوظ بماند؛ وجود چنین مرجعی است که طبیعتاً می تواند از عهده صیانت دین و استمرار بخشیدن به راه و روش دینی و تطبیق آن بر حیات فردی و اجتماعی انسان، برآید.

بدین ترتیب پیامبر ارجمند اسلام ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ نه تنها همه مسلمانان و به ویژه اصحاب سخن فهم را ترغیب به فراگیری احادیث و سخنان اش نموده و می فرمود: «نضّر الله عبدا سمع مقالتی فوعاها، و بلّغها من لم یسمعها...».[1] (خداوند خرّم و شاد گرداند روی بنده ای را که سخن مرا بشنود و خوب فرا گیرد و به آن کس که نشنیده است برساند...)، بلکه در حدیث شریف ثقلین، جایگاه سنت و اهل بیت اش را به عنوان عدل قرآن کریم، به همه اعلام نمودند و اهل بیت و عترت بزرگوارش را به عنوان حافظ و مفسر قرآن و مخزن اسرار و سنت خود معرفی فرمود:

زیدبن ارقم از رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ روایت می کند که فرمود: بدانید که فراخوانده شدم، و اجابت کردم. من دو چیز گرانقدر در میان شما باقی می گذارم که یکی از آن دو بزرگ تر از دیگری است؛ کتاب خدا و خاندانم پس بنگرید (و مراقب باشید) که در برابر این دو چگونه جانشینی برای من خواهید بود. آن دو هرگز از یکدیگر جدا نخواهند شد، تا در حوض بر من وارد شوند...».[2]

خلفاء که بعد از رحلت پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ به خوبی می دانستند احادیث و سنت نبوی در یک بخش عمده و وسیعش بیانگر حقایق، فضائل و حقانیت اهل بیت است و با وجود انبوه فضایل اهل بیت و حقانیت آنان در قالب احادیث فراوان نبوی، جایی برای آنان و مجالی برای اعمال افکار و عملکردهای شان باقی نمی ماند، لذا در مقام مقابله با سیاست الهی رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ که در حدیث شریف ثقلین و در مواقف مختلف و گوناگون در مرئی و منظر امت اسلامی اعلام شده بود، بر آمدند و عمر با بهانه اینکه رفتن مردم به دنبال احادیث نبوی سبب می شود مراجعه آنان به قرآن کم شود، از کتابت حدیث جلوگیری نموده و آن را ممنوع اعلام کرد و با شعار «حسبنا کتاب الله».[3] امت اسلامی را از دست رسی به احادیث مکتوب رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ که معارف بی شمار دینی و اسلامی را شامل می گشت، محروم نمود و باعث گمراهی انبوه مسلمانان گردید همان گونه که بعدها معاویه در جنگ صفین از این سیاست عمر استفاده کرده و قرآن ها را بر سر نیزه زده و مردم را به ویژه عده ای از یاران ساده لوح امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ را گرفتار خدعه و فریب کردند.

این از قطعیات تاریخ است و فقط حرف ما شیعیان نیست که در زمان عمر کسی جرئت نمی کرد حدیثی از پیغمبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ بنویسد و بگوید این را پیغمبر گفته، یا بنشیند و روایت حدیث از پیغمبر کنند، این سیاست ادامه داشت، تا این که عمر بن عبدالعزیز که در سال 99 هجری به خلافت رسید و در سال 101 هجری از دنیا رفت، دستور به کتابت حدیث داد. بعد از آن افرادی که سینه به سینه چیزی از احادیث پیغمبر ضبط داشتند آمدند و روایت کردند و نوشته شدند. این جریان سبب شد که قسمتی از احادیث پیغمبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ از میان برود.[4] و از طرفی دیگر احادیث بی شماری توسط جاعلان حدیث به دروغ جعل شدند و در راستای حاکمیت دروغین خلفا مورد سوء استفاده قرار گرفت، و آثار این فاجعه تا حالا ادامه دارد به گونه ای که منشأ به وجود آمدن افرادی همچون سلمان رشدی و تألیف کتاب آیات شیطانی، همین احادیث جعلی موجود در کتب روائی اهل سنت می باشد.

بنابراین با وجود انبوه احادیث مجعول در کتب روایی و تفسیری اهل سنت، به خاطر ممنوعیت کتابت حدیث توسط عمر، قسمتی از احادیث صحیح و معتبری که در این کتب وجود دارد به خاطر نقل و حفظ سینه به سینه برخی صحابه و تابعین و نیز به جهت عدم پیروی عده ای از صحابه از این روش و دستورالعمل عمر بوده است؛ چنانچه ابونضرة از عمران بن حصین نقل می کند که: مردی نزد وی آمد و از چیزی سئوال نمود؛ عمران با بیان حدیثی جواب را برای او گفت: آن مرد به عمران گفت: از کتاب خدا حدیث کن، نه از غیر کتاب خدا! عمران گفت: «تو مرد احمقی هستی! آیا در کتاب خدا یافته ای که نماز ظهر را باید چهار رکعت انجام داد و با صدای آهسته قرائت نمود؟! عمران برای او یکایک از نمازها را شمرد و زکات را شمرد، و غیر اینها را از سائر احکام، و سپس گفت: آیا برای اینها در کتاب خدا تفسیری یافته ای کتاب خدا آنها را به طور اجمال و سربسته بیان می کند، و سنت آنها را تفسیر می نماید».[5]

و نیز مردی به تابعی جلیل القدرت و بزرگوار مطّرف بن عبدالله بن شحیر گفت: شما برای ما حدیث نکنید مگر با قرآن. مطّرف به او گفت: والله ما نرید باالقرآن بدلا و لکن نرید من هو اعلم باالقرآن منّا».[6] سوگند به خدا، بدلی را برای قرآن نمی جوئیم، و لکن می خواهیم دنبال کسی (رسول خدا) برویم که او از همه ما به قرآن داناتر است.

بزرگان اهل سنت با آگاهی از رسوائی این سیاست منع کتابت حدیث و با پیروی از برخی صحابه و تابعین البته بعد از زمان عمر بن عبدالعزیز، شعار «حسبنا کتاب الله»، را نادیده گرفتند و در مقام نسخ علمی و عملی این گفتار عمر، شروع به نوشتن کتب و سنن نمودند و بعضی از آنها عملا به جمله «حسبنا کتاب الله» استهزاء نمودند و گفتند: مگر می شود کتاب بدون سنت؟! محمد بن عجاج خطیب که کتابی در عظمت سنت نوشته است و با این­که سعی نموده روی قباحت این جریان پرده بپوشاند و موسسین آن را مصلح و مصلحت اندیش قلمداد کند، در این کتاب با اینکه نتوانسته است برای «حسبنا کتاب الله» محمل صحیحی بتراشد خود نیز در مقام اثبات و صحت سنت و لزوم بیان حدیث می گوید: صحابه سنت رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ را اخذ کردند و بدان تمسک جستند و نخواستند همان مردی باشد که گفتار رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ بر او منطبق می شود که فرمود: «نزدیک است که مرد بر باشگاه خود تکیه زند و حدیثی از احادیث مرا برای او بخوانند و بگوید: در میان ما و میان شما کتاب الله عزوجل است، آنچه را که در آن حلال بیابیم حلال می شمریم، و آنچه را که در آن حرام بیابیم حرام می شمریم. آگاه باشید! آنچه را که رسول خدا حرام کرده است همانند آن است که خدا حرام کرده است».[7] راستی این گفتار پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ معجزه آشکار در اخبار از احوال حوادث بعد از خودش مربوط به منع کتابت و نقل حدیث نیست؟!

به همین علت است که مجموعه احادیث اهل سنت با اسرائیلیات و روایات مجعولة و ساختگی مخلوط شده و به همین دلیل اهل سنت در دست یابی به احکام گرفتار نارسائی و کمبود شدید شده اند، زیرا می دیدند در قرآن احکام همه مسائل به تفصیل بیان نشده و به سنت (آن مقداری محدود از احادیث نبوی که در اختیار دارند) مراجعه می کردند، می دیدند هیچ حکمی درباره خیلی از مسائلی که مورد ابتلاء شان بود وجود ندارد، بی حکم هم که نمی توانستند باشند، و لذا به قیاس و استحسان روی آوردند. وجود فتاوا و انظار متناقض و مختلف در کتب فقهی اهل سنت و مذاهب آنان گواه زنده و انکار ناپذیر بر این مطلب است. این در حالی است که وقتی ما به روایات شیعه مراجعه می کنیم می بینیم ریشه این مطلب را از اینجا می زنند که اصلا ریشه این فکر، خطا و اشتباه است که کتاب و سنت وافی نیست.

شیعه به برکت وجود مقدس اوصیاء و امامان معصوم بعد از پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و دست رسی به تفسیر و تبیین صحیح قرآن و روایات فراوان و معتبر صادره از بیت وحی،بی نیاز از هرگونه قیاس می باشند.

                                                                              مرکز مطالعات حوزه علمیه قم .

[1]. شیخ مفید، امالی، آستان قدس رضوی(ع)، بنیاد پژوهش های اسلامی، 1364ش، ص206.

[2]. نسائی، فضائل الصحابه، بیروت، دارالکتب العلمیه، ص15؛ ترمذی، سنن، بیروت، دارالفکر، 1403ق، ج5، ص329.

[3]. الجوهری، السقیفه و فدک، بیروت، ناشر شرکه الکتبی للطباعة والنشر، 1413ق، ص76.

[4]. ر.ک: مطهری، مرتضی، امامت و رهبری، تهران، انتشارات، صدرا، 1365ش، ص76.

[5]. علامه طهرانی، امام شناسی، ج14، قسمت دوم، اشکال منع عمر از کتابت حدیث، پایگاه علوم و معارف قرآن.

[6]. همان، به نقل از کتاب خطی: مقدسی، کتاب العلم، دمشق، مکتبه ظاهریه، ص51.

[7]. ابن ماجه، سنن، دارالفکر للطباعة والنشر، ج1، ص6؛ محمد بن یزید القزوینی، ترمذی، ج4، ص145.





نوع مطلب : منابع دینی (قرآن، حدیث، سنت و عقل)، 
برچسب ها : احادیث اهل سنت، رهبری و هدایت امت، اصحاب، مسلمانان، نضّر الله عبدا سمع مقالتی فوعاها، اهل بیت،
لینک های مرتبط :
جمعه 3 آذر 1396 05:17 ب.ظ
سلام فقط می خواستم به شما یک سر سریع سر بزنم و چند تا از شما را بشناسم
تصاویر به درستی بارگیری نمی شوند. من مطمئن نیستم که چرا اما من فکر می کنم یک مسئله اتصال است.

من آن را در دو مرورگر اینترنت مختلف امتحان کرده ام و هر دو نتایج مشابهی را نشان می دهند.
شنبه 14 مرداد 1396 07:48 ب.ظ
My spouse and I stumbled over here from a different website and thought I may as well check things out.
I like what I see so now i'm following you. Look forward to exploring your web page repeatedly.
دوشنبه 9 مرداد 1396 10:25 ب.ظ
Hurrah! At last I got a weblog from where I be capable of
truly obtain valuable facts concerning my study and knowledge.
جمعه 6 مرداد 1396 08:54 ب.ظ
We're a bunch of volunteers and starting a brand new scheme
in our community. Your site provided us with useful info
to work on. You have performed a formidable process and our entire
neighborhood will be grateful to you.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 05:47 ق.ظ
It's going to be ending of mine day, except before finish I
am reading this wonderful article to increase my experience.
سه شنبه 22 فروردین 1396 07:34 ب.ظ
Hi there mates, its fantastic article on the topic of cultureand completely defined, keep
it up all the time.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
تماس با ما



در این وبلاگ
در كل اینترنت
چاپ این صفحه