تبلیغات
راه روشن - به بهانه پانزدهم ذی الحجه، سالروز ولادت نورانی امام نور و هدایت، حضرت هادی علیه السلام.
 
راه روشن
السلام علیک یا فاطمة الزهرا ایتهاالصدیقة الشهیده
درباره وبلاگ


بسم الله الرحمن الرحیم .
الحمدلله رب العالمین . والصلوة والسلام علی رسول رب العالمین و علی آله الطیبین الطاهرین لا سیما علی الموجود الموعود منهم . ولعنة الله علی اعداء الله.
این وبلاگ در راستای روشنگری و طرح مطالب و حقایق و به دور از هرگونه تعصب و بی انصافی به انگیزه دست یابی حق جویان و حقیقت طلبان به واقعیت های ناب ، طراحی و راه اندازی شده است و علاوه بر نوشته های نویسنده وبلاگ سعی بر این است که بهترین مطالب و مقالات را از سایت ها و وبلاگ ها از نویسندگان متعهد و آگاه جمع آوری و با حفظ امانت به خوانندگان ارجمند تقدیم نماید، و از هرگونه نظر و نقادی منصفانه استقبال می نماید. ونقل مطالب از این وبلاگ با ذکر منبع بلا مانع می باشد.

مدیر وبلاگ : مبارک ربانی Rabbani Oruzgani
مطالب اخیر


اوضاع سیاسی عصر امام هادی علیه السلام و نقش امام در پیش برد نهضت علوی چیست؟

اوضاع سیاسی عصر امام هادی علیه السلام

الف : بحران مشروعیت در حكومت عباسی :

عباسیان در این دوره با بحران شدید مشروعیت در حكومت خود مواجه بودند، بحران مشروعیت از مهم ترین عواملی بود كه قدرت سیاسی عباسیان را به چالش كشیده و منجر به تزلزل و عدم ثبات سیاسی در قلمرو اسلامی می گردید.

 در دوره اول عباسیان حاكمان از اقتدار بیشتری برخوردار بوده و برای جبران مشروعیت حكومت خود به ترفندهای مختلفی دست می زدند، مامون خود را به اهل بیت علیهم السلام نزدیك كرد و سعی كرد با این روش مقداری از بحران ها را كاهش دهد. اما حاكمان پس از مأمون به خوبی نتوانستند به اوضاع تسلط یابند از این روی در تأمین مشروعیت خود به نظامی گری و زور و قدرت و سركوب و قتل و خونریزی روی آوردند.

ب : قیام ها بر علیه حكومت عباسی:

 از جمله عوامل ضعف سیاسی و كاهش اقتدار، شیوع قیام ها بر علیه حاكمیت عباسیان بود. در همه قیام ها به نوعی مسئله مشروعیت عباسیان مطرح است.

1 - قیام های ایدئولوژی و عقیدتی :

این قیام ها برخاسته از مبنای فكری برخی از فرقه های اسلامی هم چون زیدیه و سایر فرقه های شیعی بود، علویان در شهر های مختلف قلمرو عباسیان به قیام بر علیه حاكمیت عباسیان دست زده و مشروعیت آن ها را مخدوش می كردند این نوع قیام ها از آن رو در افزایش بود كه برای عباسیان بسیار مشكل ساز شد.

عباسیان در آغاز قیام و استقرار حكومت خود شعار الرضا من ال محمد را سرلوحه شعار خود كرده بودند و پس از رسیدن به قدرت، از این شعار خود روی گردان شدند، و همین سبب گردید علویان بر علیه آنان دست به شورش مستمر بزنند.

 قیام های علویان:

 در مناطق مختلف قلمرو عباسیان و شهرهایی مانند كوفه، مكه، مدینه، بصره، خراسان، ری و طبرستان (مازندران) و گیلان و دیگر مناطق گسترده بود(1) و از هر سو حكومت مركزی را دچار بحران و چالش می كرد، این قیام ها تبعات اجتماعی و سیاسی بسیار مخرب در جهان اسلام بر جای می گذاشت. ناامنی در مناطق مختلف، بحران های اجتماعی و اقتصادی در پی داشت، راه زنان و غارت گران و دزدان در جامعه امنیت را مخدوش می كردند. بدین ترتیب وضع اجتماعی، آسیب های فراوانی ببار می آورد. جامعه همواره در تلاطم و آشفتگی ناشی از تبعات بحران های بزرگ واقع شده بود. حاكمان در این دوره با مواجه با این پدیده ها از مدیریت اجتماعی و داشتن برنامه های مقتدرانه و تصمیمات عاقلانه عاجز بودند.

 2 قیام های قبیله ی :

دومین نوع از قیام ها، بر علیه حاكمیت عباسیان در عصر امام هادی علیه السلام، قیام های قبیلگی و اعراب طرفدار بنی امیه و مخالف عباسیان از خوارج و سایر فرقه های مذهبی بود. عدم اتكای سیاسی عباسیان به اعراب و قبایل عربی به جز خویشان و نزدیكان خود نوعی سلب اعتماد از اعراب بود كه برای اعراب نگران كننده بود. قبایل عربی در مناطق مختلف به قیام علیه عباسیان دست زدند. قبایل عربی مثل بنی هلال، فزاره ، مره ، غطفان، اشجع، ثعلبه و معزبیان ساكن مدینه دست به شورش زدند. در شام و فلسطین و حمص و نواحی دیگر شبیه این قیام ها و شورش ها واقع شد، راه زنان، حجاج را از زیارت باز داشته و به كاروان حجاج دست یازی می كردند.

 3 قیام های ایرانیان :

 نوع سوم از قیام ها قیام های ایرانیان با گرایشات مختلف بود كه از طرف ایرانیان، خاندان های بزرگ ایرانی بر علیه عباسیان بود. در برخی از این قیام ها طرفداری از اهل بیت علیهم السلام و جانبداری از حكومت آن ها برجسته است . قیام هایی چون قیام بابك و مازیار و دیگر قیام های ایرانیان نیز به نوعی مشروعیت عباسیان را به چالش می كشید. گرایشات به علویان نیز در برخی از این قیام ها به چشم می خورد.

 4- قیام های اقلیت های دینی :

قیام های دیگری نیز گاه از سوی اقلیت های دینی بر علیه عباسیان در نواحی دمشق صورت گرفته، همه این ها نشان می دهد كه اوضاع اجتماعی و سیاسی عصر امام هادی علیه السلام كه عباسیان تسلط داشتند بسیار آشفته بود و این آشفتگی اجتماعی و سیاسی هر چه شدت می یافت زندگی آن حضرت نیز كه در حصر و تحت مراقبت نیروهای نظامی بود، تحت الشعاع قرار گرقته و بیشتر مورد اذیت حكومت واقع می شد .

20 سال از دوران امامت آن حضرت در شهر نظامی سامرا و تحت مراقبت شدید نظامی بود و متوكل بر آن حضرت بسیار سخت می گرفت و با آن حضرت برخورد نامناسب داشت. (2)

ج : سلطه نظامیان بر حكومت مداران:

 از تحولات سیاسی این دوره می توان به سلطه نظامیان بر امور سیاسی و اجتماعی یاد كرد كه دخالت آن ها تا حد انتخاب خلیفه پیش رفت . در دوران اول حكومت عباسیان، ایرانیان كه در امور دیوانی و تشكیلات تخصصی داشتند در اركان مهم حكومت نفوذ كرده و اداره امور جهان اسلام در دست ایرانیان كاردان و وزرایی لایق بود، اما در این دوره اعتماد عباسیان بر عنصر ایرانی كاهش یافت و این اعتماد بر نظامیان گرایید.

 لذا در دوره امام هادی علیه السلام نظامیان بر تمام امور مسلط شدند، همین امر سبب آشفتگی امور سیاسی و اجتماعی و پیدایش بحران ها بود، حكومت نظامی بر اكثر شهر های اطراف پایتخت حتی فرمانداران و والیان از میان نظامیان بود، نظامیانی كه هیچ سابقه دیوانی و حكومتی نداشتند ، بلكه صرفاً از قدرت نظامی و در امور نظامی مهارت داشتند.

 اگر نظامیانی كه سابقه علمی و دیوانی داشتند ، بر جامعه مسلط بودند وضع به این حد بحرانی نمی شد، حضور نظامیان در هرم قدرت عباسیان بعنوان تامین كننده مشروعیت حكومت آنان محسوب می شد در حالی كه مشروعیت پیش از این از راه های دیگر تأمین می شد.(3)

د : تنگنا قرار گرفتن علویان:

 از میان حاكمان عباسی، مدت حكومت متوكل طولانی بود و او در دشمنی علویان و اهل بیت از همه عباسیان سر سخت بود، در دوره او بسیاری از سادات و علویان در زندان ها و توسط ماموران متوكل در مناطق مختلف به شهادت رسیدند، او بارها امام هادی علیه السلام را احضار و به آن حضرت جسارت كرد، بارها آن حضرت را به بزم می گساری خود احضار نمود و به زور مأموران خود، به كاخش جلب كرد. ولی آن امام همام او را موعظه و پند داد و فضای مجلس او را دگرگون می ساخت .

 بارها می شد متوكل خودش بر مركب سوار می شد و امام هادی علیه السلام و دیگر علویان و سادات را با حالت پیاده و تحقیرآمیز در پی مركبش در محله های سامرا حركت می كرد و هدفش تحقیر مقام امام علیه السلام بود اما در تمام این رفتارها هرگز مقام معنوی و جایگاه دینی آن حضرت كاهش نیافت. بلكه در میان مردم به محبوبیتش افزوده می شد و متوكل با این رفتارها تحقیر می گردید.(4)

 نقش امام هادی و تاثیر آن در پیش برد نهضت علوی:

امام هادی علیه السلام با وجود شرایط بسیار سخت سیاسی و اجتماعی، از اسلام ناب و سیره نبوی صلی الله علیه و آله و سلم بر محوریت مكتب اهل بیت علیهم السلام حراست و نگهبانی نمود و در این راه تلاش های فراوانی از خود نشان داد، كه به حسب وظیفه الهی و امامت بود.

 1ـ حفظ میراث و دستاوردهای ائمه پیشین علیهم السلام : با تكیه بر نیروی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و امیر مؤمنان علیه السلام .

2ـ پاسخ به شبهات عقیدتی: در زمینه های مختلف از جمله، توحید، نبوت، امامت، معاد و دفاع از اصل اسلام، امام علیه السلام بارها اساس دین اسلام را از خطر نابودی نجات داد عقاید مسلمانان در این دوره بارها توسط برخی از رهبران ادیان دیگر به چالش كشیده شد، اگر تدابیر و علوم الهی امام علیه السلام و اقدامات مهم فرهنگی امام علیه السلام نبود اساس عقاید اسلام و مسلمین از بین می رفت.

 3ـ تربیت شاگردان بزرگ: امام از طریق تربیت شاگردان مختلف كه برخی از آن ها از شاگردان اجداد طاهرینش بودند علوم آن ها را افزایش داد و آنان را در حمایت از دین اسلام پشتبانی علمی نمود. شاگردانی كه هر یك دارای آثار علمی گرانسنگ بودند و میراث امامت و مكتب علوی را به آیندگان منتقل نموده و در فرهنگ سازی نقش بسیار موثر داشتند افرادی چون ابوهاشم جعفری، اسماعیل بن مهران، علی بن مهزیار اهوازی، حسین بن سعید اهوازی كه حدود 30 كتاب نوشته بود. فضل بن شاذان كه دارای تالیفات زیادی بود، ابو حماد رازی (ری شهری) و عبدالعظیم حسنی كه در ری مدفون است از شاگردان امام هادی علیه السلام بود كه همه این شاگردان به عنوان شاخه های گسترده امامت بودند.(5)

 4ـ مناظرات امام هادی با رهبران مذاهب و فرق دیگر : بیشتر در این گفتگوها قصد مناظره كنندگان چیره شدن بر امام علیه السلام بود ولی امام قصد هدایت آن ها را داشت و با نگاه امامت و ترحم به آنان متوجه می شد بسیاری از سرداران نظامی كه از تركان ماوراء النهر بودند با درك مقام امامت با دیدن فضایل آن حضرت به امامت آن حضرت ایمان می آوردند.

 5ـ مبارزه با غلات: از جمله فعالیت های امام علیه السلام در حفظ نهضت و مكتب علوی استوار بر سیره نبوی، مبارزه با غلو و غالیان و فرقه های گمراه با گرایشات صوفی مآبانه بود. آن حضرت با تمام گرایشاتی كه مغایر با خط اسلام ناب و اصیل بود از طرق مختلف مبارزه می كرد و به اصحاب خود و وكلای خود طی نامه یا پیام شفاهی به دوری و پرهیز از آنان را موكداً توصیه كرده و شیعه را از غلو و گرفتاری در انحرافات نجات می داد. و بدین نحو خط امامت و اسلام را حراست می نمود.

 6ـ تاسیس سازمان وكالت :امام هادی علیه السلام به ابتكاری گسترده و بزرگ در این دوره با توجه به شرایط اجتماعی و سیاسی دست زد و آن تاسیس نهاد وكالت بود، با توجه به گستردگی و پراكندگی شیعیان درمناطق مختلف قلمرو اسلامی در ایران و آفریقا و حجاز ، وكلا و نمایندگانی در این مناطق انتخاب كرد اگر چه در دوره ائمه پیشین علیهم السلام نیز این رسم گسترده و به هم پیوسته را بر اساس ضرورت زمان ایجاد كرد و هرگاه در زمینه عقاید دینی و مشكلات شرعی و... مشكلی برای شیعه یا عقاید دیگر مسلمانان پیش آمد می نمود با یك نامه از طریق پیك های مطمئن این مشكل را در مدت كوتاه و فوری حل می نمود و بدین سبب از عقاید شیعه و اسلام و نهضت علوی پاسداری می نمود.

 این دستاورد بزرگ زمینه ساز برای دوره غیبت نیز محسوب می شد و مردم را با شرایط عصر غیبت و نبود امام معصوم علیه السلام در میان مردم و حضور نمایندگان امام علیه السلام در جامعه آشنا می كرد همین نهاد و سازمان زمینه ساز حل مشكلات دوره غیبت كبری نیز گردید، چون در دوره غیبت صغری امام زمان علیه السلام وكلا و نمایندگانی داشتند. ولی پس از انقضای دوره غیبت صغری و آغاز غیبت كبری، شرایط تغییر یافت و كم كم مرجعیت و فقهای اسلام جایگزین نواب خاص شدند، لذا اساس و اصل ولایت فقیه و نماینده عام امام معصوم علیه السلام در دوره غیبت كبری كه اكنون شكل گرفته در دوره امام هادی علیه السلام بصورت وسیع بنیانگذاری شده و مورد تایید امام معصوم علیه السلام بود.

 امام علیه السلام با تشكیل نهاد وكالت برای آیندگان این پیام را داد كه فقهای با تقوی در دوره عدم حضور امام معصوم علیه السلام در جامعه می توانند از طرف امام علیه السلام به حل و فصل و حراست و پاسداری و تصدّی امور اجتماعی در صورت فراهم بودن شرایط اقدام كنند.

 با وقوف از میزان نقش مرجعیت شیعه و محدثان بزرگ و معتبر شیعه در حفظ عقاید مردم با نوشتن و جمع آوری آثار و كتاب های فراوان و اساس اسلام و پاسداری از فرهنگ اسلام می توان به عظمت اندیشه های امام هادی علیه السلام در تأسیس نهاد وكالت پی برد . در واقع اساس مرجعیت بصورت عملی در عصر امام هادی علیه السلام نهاده شد، این دستاورد در حفظ مكتب علوی نقش كاملاً برجسته و تعیین كننده دارد.
مرجعیت در دوره غیبت كبری مهم ترین سازمان حفاظت و پاسداری از نهضت علوی و گسترش دهنده آن بوده كه در طول تاریخ با مرجعیت این وظیفه تحقق یافته، هدایت قیام های ضد استعماری و استبدادی توسط مراجع انجام گرفته است كه برخاسته از نهاد وكالت بود.

 7ـ نامه نگاری ها : امام هادی علیه السلام با شیوه نامه نگاری نیز در حفظ نهضت علوی و مكتب تشیع نقش مهمی ایفا كرده. نامه هایی كه به وكلای خود و شیعیان نوشت نظیر نامه ای كه به مردم اهواز نوشت در گسترش نهضت علوی نقش كاملاً برجسته ایفا كرده است.(6)

                                   مرکز مطالعات حوزه علمیه قم .


پاورقی:

1. یعقوبی، تاریخ، ترجمه: آیتی، تهران، علمی فرهنگی، چهارم ، 1374، ج 2، ص 550- 501 .
2. شیخ مفید، الارشاد، قم، آل البیت، اول، 1413، ج 2، ص307.
3. ر.ک: ابن اثیر، الکامل، ترجمه: خلیلی، تهران، علمی فرهنگی، ج 11، ص 210 و 290.
4. ر.ک: طبری، تاریخ الرسل و الملوک، ترجمه پاینده، تهران، اساطیر، ج 14، ص 300
1 .
5. شیخ طوسی، الفهرست، جامعه مدرسین، بی تا، ص 489 .
6. ر.ک: حرانی، تحف العقول رک : طبرسی، احتجاج، بیروت، اعلمی، 1403، (دو جلد در یک جلد) ص450. و ر.ک: حرانی، تحف العقول .





نوع مطلب : امام ابوالحسن علی بن محمد الهادی (علیه السلام)، 
برچسب ها : امام هادی، حكومت عباسی، نهضت علوی، عوامل ضعف سیاسی، قیام های ایرانیان، اقلیت های دینی، سلطه نظامیان،
لینک های مرتبط :
شنبه 25 شهریور 1396 07:33 ق.ظ
Hi there mates, nice article and nice urging commented at
this place, I am in fact enjoying by these.
شنبه 31 تیر 1396 01:58 ب.ظ
Nice post. I was checking constantly this blog and I'm impressed!
Extremely useful info particularly the last part :) I care for such information a lot.
I was seeking this particular information for a very long time.
Thank you and best of luck.
یکشنبه 20 فروردین 1396 07:46 ب.ظ
These are truly enormous ideas in about blogging.
You have touched some fastidious factors here.
Any way keep up wrinting.
شنبه 12 فروردین 1396 01:03 ق.ظ
Hi, I log on to your blogs regularly. Your writing style is witty, keep doing
what you're doing!
شنبه 27 شهریور 1395 08:10 ب.ظ
سعادت و خوشبختی رو براتون آرزومندم... خوشحال میشم به منم سر بزنین، نیومدی هم اشکال نداره بازم ممنون موفق باشی
مبارک ربانی Rabbani Oruzganiممنون از لطف شما. چشم.
شنبه 27 شهریور 1395 07:00 ب.ظ
سلام دوست عزیز من اشکان صارمی هستم باعث افتخارمه آهنگ جدیدمو بذاری تو سایتت
نام آهنگ : زندان آرامش
خواننده : اشکان صارمی
ترانه سرا : سمانه رضایی
آهنگ و تنظیم : امید برامکی

لینک کاور :

http://up.ashkan-saremi.ir/view/1839241/Ashkan%20Saremi%20-%20Zendane%20Aramesh.png

لینک موزیک با کیفیت 320 :

http://up.ashkan-saremi.ir/download/1839240/Ashkan%20Saremi%20-%20Zendane%20Aramesh.mp3
-----------------
ارسال شده توسط ربات ارسال نظر Yo Blog Spammer
yospammer.tk
شنبه 27 شهریور 1395 06:55 ب.ظ
سلام دوست عزیز من اشکان صارمی هستم باعث افتخارمه آهنگ جدیدمو بذاری تو سایتت
نام آهنگ : زندان آرامش
خواننده : اشکان صارمی
ترانه سرا : سمانه رضایی
آهنگ و تنظیم : امید برامکی

لینک کاور :

http://up.ashkan-saremi.ir/view/1839241/Ashkan%20Saremi%20-%20Zendane%20Aramesh.png

لینک موزیک با کیفیت 320 :

http://up.ashkan-saremi.ir/download/1839240/Ashkan%20Saremi%20-%20Zendane%20Aramesh.mp3
-----------------
ارسال شده توسط ربات ارسال نظر Yo Blog Spammer
yospammer.tk
مبارک ربانی Rabbani Oruzganiسلام علیکم. موفق باشید عزیز.
شنبه 27 شهریور 1395 04:53 ب.ظ
گاهی نه همیشه می توان انچه باشیم که دلمان میخواهد
وب خوبی دارین موفق باشید
مبارک ربانی Rabbani Oruzganiممنون از لطف شما.
شنبه 27 شهریور 1395 04:28 ب.ظ
گالری هنری ساوا
طراحی و ساخت زیورآلات نقره
ساخت زیورآلات نقره سفارشی با طراحی دلخواه شما
http://as-gallery.blogfa.com/
-----------------
ارسال شده توسط ربات ارسال نظر Yo Blog Spammer
yospammer.tk
شنبه 27 شهریور 1395 04:02 ب.ظ
سلام دوست عزیز من اشکان صارمی هستم باعث افتخارمه آهنگ جدیدمو بذاری تو سایتت
نام آهنگ : زندان آرامش
خواننده : اشکان صارمی
ترانه سرا : سمانه رضایی
آهنگ و تنظیم : امید برامکی

لینک کاور :

http://up.ashkan-saremi.ir/view/1839241/Ashkan%20Saremi%20-%20Zendane%20Aramesh.png

لینک موزیک با کیفیت 320 :

http://up.ashkan-saremi.ir/download/1839240/Ashkan%20Saremi%20-%20Zendane%20Aramesh.mp3
-----------------
ارسال شده توسط ربات ارسال نظر Yo Blog Spammer
yospammer.tk
شنبه 27 شهریور 1395 03:34 ب.ظ
سلام دوست عزیز من اشکان صارمی هستم باعث افتخارمه آهنگ جدیدمو بذاری تو سایتت
نام آهنگ : زندان آرامش
خواننده : اشکان صارمی
ترانه سرا : سمانه رضایی
آهنگ و تنظیم : امید برامکی

لینک کاور :

http://up.ashkan-saremi.ir/view/1839241/Ashkan%20Saremi%20-%20Zendane%20Aramesh.png

لینک موزیک با کیفیت 320 :

http://up.ashkan-saremi.ir/download/1839240/Ashkan%20Saremi%20-%20Zendane%20Aramesh.mp3
-----------------
ارسال شده توسط ربات ارسال نظر Yo Blog Spammer
yospammer.tk
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
تماس با ما



در این وبلاگ
در كل اینترنت
چاپ این صفحه