تبلیغات
راه روشن - نذر و ذبح قربانی برای غیر خدا
 
راه روشن
السلام علیک یا فاطمة الزهرا ایتهاالصدیقة الشهیده
درباره وبلاگ


بسم الله الرحمن الرحیم .
الحمدلله رب العالمین . والصلوة والسلام علی رسول رب العالمین و علی آله الطیبین الطاهرین لا سیما علی الموجود الموعود منهم . ولعنة الله علی اعداء الله.
این وبلاگ در راستای روشنگری و طرح مطالب و حقایق و به دور از هرگونه تعصب و بی انصافی به انگیزه دست یابی حق جویان و حقیقت طلبان به واقعیت های ناب ، طراحی و راه اندازی شده است و علاوه بر نوشته های نویسنده وبلاگ سعی بر این است که بهترین مطالب و مقالات را از سایت ها و وبلاگ ها از نویسندگان متعهد و آگاه جمع آوری و با حفظ امانت به خوانندگان ارجمند تقدیم نماید، و از هرگونه نظر و نقادی منصفانه استقبال می نماید. ونقل مطالب از این وبلاگ با ذکر منبع بلا مانع می باشد.

مدیر وبلاگ : مبارک ربانی Rabbani Oruzgani
مطالب اخیر
خداوند ذبح حیوان را برای غیر خود نهی كرده است چرا ما شیعیان حیوانات را گاهی به نام امامان و یا حضرت ابوالفضل ذبح می كنیم و می گوییم این گوسفند را برای امام حسین ( علیه السلام ) و یا جناب ابوالفضل قربانی می كنم؟

اسلام قربانی را به عنوان یكی از سنت های الهی احیاء نمود. و آن را به عنوان یك عبادت تنها برای خداوند جائز دانسته است.(1) و به پیامبر خود فرمان داد كه قربانی را برای خدا انجام دهد. فصلّ لربك و انحر(2) اسلام حكمت قربانی نمودن را دستیابی فقراء و بینوایان به گوشت آن و برخورداری قربانی كننده از تقوای الهی دانسته است.(3) بنابراین قربانی برای غیر خدا، نوعی شرك عبادی است كه همه مسلمان ها آن را ردّ نموده اند. چرا كه مسلمان ها توحید را در تمام مراتب آن مورد پذیرش قرار داده و از شرك در تمام ابعاد آن از جمله شرك عبادی اجتناب می نمایند. حال باید دید آیا قربانی برای ائمه( علیهم السّلام)و یا انسان های صالح و پرهیزكار از جمله حضرت ابوالفضل، از قبیل شرك است؟

دیدگاه تنگ نظرانه وهابیت به تبعیت از محمد بن عبدالوهاب این است كه هر گونه قربانی برای غیر خدا شرك و از قبیل قربانی مشركین برای بت ها است. محمد بن عبدالوهاب در این باره می گوید: «پیامبر با مشركان جنگید تا همه چیز برای خدا باشد و از آن جمله است ذبح و كشتن قربانی. و می افزاید: آیا نماز و نحر (قربانی) عبادت نیست؟ (فصل لربك و انحر) و وقتی برای مخلوقی ذبح كنید،‌آیا در این عبادت برای خدا شریك قرار نداده اید؟ و مشركان كه ملائكه وصالحان رامی پرستیدند، آیا جز این بود كه برای ایشان قربانی می كشتند و دعا می كردند و به آن ها پناهنده می شدند؟(4)

به نظر شیعه، قربانی باید به قصدتقرب به خداوند انجام شود. منتهی مصادیق چنین قصد قربتی متفاوت است. گاه شخص قربانی را به قصد قربت و امتثال امر الهی انجام داده، چنانكه فرد حاجی در منی گوسفندی را قربانی می كند. و گاه قربانی به قصد قربت انجام و ثواب این عمل به روح امام یا حضرت ابوالفضل، هدیه می شود. منشأ اشتباه وهابیت و متهم نمودن نوع دوم به شرك, اشتباه و مغالطه در فهم معنای لامی است كه در عبارت نذر آورده شده می باشد. به این معنا كه لام در زبان عربی، ‌گاه به معنای هدف و غایت فعل می باشد، چنان كه گفته می شود «نحَرتُ للّه» (برای خدا قربانی نمودم). و گاه لام برای بیان انتفاع و مورد مصرف می باشد، چنان كه در آیه، انما الصدقات للفقراء(5) (مصرف صدقات برای فقراء می باشد) «لام» در (...للفقراء )بیان مورد مصرف صدقات را اشخاص فقیر می داند و در عبارت «نحرت للامام» (برای امام قربانی كردم) جهت مصرف قربانی بیان شده. كه اهداء ثواب آن به روح امام می باشد. بنابراین ملاك شرك عبادی بودن یك عمل كه وهابیت به آن دست نیافته، عدم قصد قربت خداوند در انجام قربانی، یا شریك نمودن فرد دیگری با خداوند می باشد.

 این كه شیعه ثواب قربانی را نثار روح امام علیه السلام یا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله یا حضرت ابوالفضل یا سایر صالحین می نماید، پیروی از فرمان الهی می باشد، كه به مؤمنین فرمان داده در جستجوی وسیله ای جهت تقرب به خداوند باشند. یا ایها الذین امنوا اتقوا الله و ابتغوا الیه الوسیلة(6) (ای كسانی كه ایمان آورده اید تقوا پیشه كنید و جهت نزدیكی به خدا وسیله ای بجویید» شیعه معتقد است كه آل محمد-علیهم السلام-، واسطه فیض الهی اند. و بزرگان اهل سنت نیز از پیامبر روایت كرده اند كه مراد از وسیله در آیه شریفه، اهل بیت پیامبر ـ صلی الله علیه و آله ـ می باشند.(7)

                                                      مرکز مطالعات حوزه علمیه قم .


پاورقی:

1. مائده: 90 و انعام: 136.
2. كوثر: 2.
3. حج: 37.
4. سید محسن الامین، كشف الارتیاب فی اتباع محمد بن عبدالوهاب، ترجمه سید ابراهیم سید علوی، امیر كبیر، 1367، ص 327.
5. توبه: 60.
6. مائده: 35.
7. ر.ك: بحرانی، البرهان فی تفسیر القرآن، ج2، ص292، و نیز سیوطی، الخصائص الكبری، ج2، ص 225 ـ 226، باب اختصاصه ص بالكوثر و الوسیله.





نوع مطلب : مناسب ها: اعیاد، 
برچسب ها : ذبح قربانی برای غیر خدا، نذر، سنت های الهی، وهابیت، محمد بن عبدالوهاب، حكمت قربانی، ثواب قربانی،
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 16 شهریور 1396 05:06 ق.ظ
With havin so much content do you ever run into any problems of plagorism or copyright violation? My site has a lot of unique content I've either created myself or outsourced but it appears a lot of it is popping it
up all over the web without my permission. Do you know any techniques to help reduce content from being stolen? I'd really appreciate it.
یکشنبه 21 شهریور 1395 03:19 ب.ظ
سلام دوست خوبم
وبلاگ زیبایی داری
برای پیشرفت این وبلاگ زیبا نیاز به ابزار داری
به سایت ما بیا و ابزار وبلاگت رو انتخاب کن

مبارک ربانی Rabbani Oruzganiعلیکم السلام. چشم انشاءالله تعالی.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
تماس با ما



در این وبلاگ
در كل اینترنت
چاپ این صفحه