تبلیغات
راه روشن - ریشه قربانی كردن در اسلام
 
راه روشن
السلام علیک یا فاطمة الزهرا ایتهاالصدیقة الشهیده
درباره وبلاگ


بسم الله الرحمن الرحیم .
الحمدلله رب العالمین . والصلوة والسلام علی رسول رب العالمین و علی آله الطیبین الطاهرین لا سیما علی الموجود الموعود منهم . ولعنة الله علی اعداء الله.
این وبلاگ در راستای روشنگری و طرح مطالب و حقایق و به دور از هرگونه تعصب و بی انصافی به انگیزه دست یابی حق جویان و حقیقت طلبان به واقعیت های ناب ، طراحی و راه اندازی شده است و علاوه بر نوشته های نویسنده وبلاگ سعی بر این است که بهترین مطالب و مقالات را از سایت ها و وبلاگ ها از نویسندگان متعهد و آگاه جمع آوری و با حفظ امانت به خوانندگان ارجمند تقدیم نماید، و از هرگونه نظر و نقادی منصفانه استقبال می نماید. ونقل مطالب از این وبلاگ با ذکر منبع بلا مانع می باشد.

مدیر وبلاگ : مبارک ربانی Rabbani Oruzgani
مطالب اخیر

در مورد ریشه قربانی كردن در اسلام سوال دارم، با این كه می دانم در ایام حج امری واجب است اما در موارد دیگر چه توجیهی می تواند داشته باشد؟

قربانی یك عبادت و از شعائر اسلام است و در مقابل دیگر عبادت ها از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است.
از نظر معنی لغوی هر آن چیزی است كه وسیله تقرب و نزدیكی به خداوند متعال باشد خواه آن چیز ذبح حیوان باشد یا دیگر صدقات. در عرف عام به آن حیوان خاص قربانی گفته می شود كه به خاطر رضای خداوند در روزهای عید قربان مسلمانان آن را ذبح می كنند.

 ذبح قربانی جهت تقرب پروردگار از زمان ابوالبشر حضرت آدم ـ علیه السلام ـ شروع شد وقتی كه دو فرزندش هابیل، قوچی و قابیل مقداری گندم را به عنوان قربانی به بارگاه خداوندی تقدیم نمودند، به دستور و روال آن زمان صاعقه ای از آسمان قربانی هابیل را سوزاند كه این علامت قبولی بود و قربانی قابیل به حال خود باقی ماند.

 در قرآن مجید این واقعه تاریخی چنین آمده است: إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِن أَحَدِهِمَا وَلَمْ یُتَقَبَّلْ مِنَ الآخَرِ(1). وقتی كه (هابیل و قابیل پسران آدم) قربانی تقدیم كردند از یكی (هابیل) پذیرفته شد و از دیگری (قابیل) پذیرفته نشد».

قربانی به عنوان شعار دین و آیین و مشروعیت آن به زمان حضرت آدم بر می گردد اما وقتی كه واقعه بی نظیر و شگفت انگیز حضرت ابراهیم ـ علیه السلام ـ پیش آمد كه در آن واقعه ایشان برای ذبح و قربانی كردن یكتا فرزندش اسماعیل ـ علیه السلام ـ اقدام فرمود و از این امتحان الهی سربلند بیرون آمد قربانی جایگاه و اهمیت ویژه ای را در ادیان سماوی كسب كرد. داستان مذكور در سوره صافات قرآن مجید آمده است.
در این آیات آمده است:
قد صدقت الرّءیا انا كذلك نجزی المحسنین انّ هذا لهو البلاء المبین و فدیناه بذبح عظیم(2). او را ندا دادیم كه ای ابراهیم، رؤیای خود را حقیقت بخشیدی و ما نیكوكاران را چنین پاداش می دهیم راستی كه این همان آزمایش آشكار بود و او را در ازای قربانی بزرگی باز رهانیدیم».
برای این كه برنامه ابراهیم ـ علیه السلام ـ ناتمام نماند، خداوند قوچی بزرگ فرستاد تا قربانی كند و سنتی برای آیندگان در مراسم حج و سرزمین منا از خود بگذارد.

 از آن چه بیان شد معلوم می شود كه ریشه قربانی كردن از زمان آدم ابو البشر بوده و پیامبران بعد از او نیز این كار را انجام می داده اند.

 اما زمانی كه پیامبر ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ به پیامبری مبعوث گردید این سنت پیامبران به آئین خرافاتی و غلط آمیخته شده بود. شیوه مردم در زمان جاهلیت چنان بود كه پس از ذبح یا نحر كعبه را به خون قربانی می آلودند و قسمتی از گوشت آن را بر خانه كعبه می آویختند تا خداوند آن را قبول كند.(3)

 اما اسلام حرمت خاصی برای قربانی قرار داد كه به آن در این آیه اشاره شده است: لاَ تُحِلُّواْ شَعَآئِرَ اللّهِ وَلاَ الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلاَ الْهَدْیَ وَلاَ القائد(4). شعائر خدا را حلال مشمارید و نیز چهار ماه حرام را حلال مشمارید و نیز كشتن و خوردن قربانی های بی نشان مردم و قربانی های نشان دار آنان را حلال ندانید».
منظور آیه این است كه به شعائر، یعنی نشنه های حج و مناسك آن بی احترامی نكنید و حرمت ماه های حرام را نگه دارید و قربانی هایی كه دیگران برای ذبح می برند و احیاناً گم می شوند را نكشید و نخورید. چرا كه این بی موالاتی و بی احترامی به مقام و منزلت پروردگار است.
(5)

 و سپس خداوند در طرد آن سنت زشت جاهلی و برای بیان تقربی كه حاصل قربانی است و چه بسا به همین جهت به قربانی موسوم شده می فرماید: لَن یَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَكن یَنَالُهُ التَّقْوَی مِنكمْ. گوشت و خون قربانی به خداوند نمی رسد ، بلكه این تقوا و صفای دل شماست كه به خدا می رسد.(6) زیرا آیه شریفه كعبه را از سنن جاهلی مزبور پیراسته می دارد و از طرفی در دفع این پندار كه چون خداوند از جهانیان بی نیاز است پس نحر و ذبح بر حج گزار واجب نیست. این نكته را اظهار می دارد كه اصل قربانی لازم است اگر چه خداوند از آن بی نیاز است و آن چه از این قربانی به خدای سبحان می رسد گوشت یا خون نیست بلكه روح كردار و جان عمل، كه همان تقواست به حضرتش می رسد.(7)

 در اسلام قربانی به چند جهت ذیل انجام می شود.

 نوع اول قربانی كه در مراسم حج واجب می شود و هر حاجی باید با شرایط خاص گوسفند یا شتر یا گاوی را قربانی كند.(8)

 نوع دوم: مربوط به كفارات حج است كه برای كفّاره برخی از اعمال كه در حال احرام انجام داده اند باید قربانی كنند.(9)

 نوع سوم: قربانی كه بر اساس نذر واجب می شود یعنی نذر می كند كه اگر بیمار شفا یافت گوسفند یا گاو یا شتری را قربانی كند.

 و امّا نوعی از قربانی نیز وجود دارد و آن نوع مستحبی آن است. توضیح این كه در روز عید قربان هر سال چه برای حاجی و چه غیر حاجی چه در منی و چه در شهر ها، مستحب است گوسفند قربانی كنند كه آن را در كلام عرب اضحیه می گویند و بر استحباب آن در شرع مقدس تاكید شده به طوری كه بعضی از فقها آن را واجب دانسته و خداوند آن قرض را یقیناً ادا می كند. و شرایط آن هم همان شرایط قربانی واجب است.
روزهای اضحیه برای كسی كه در منا باشد چهار روز كه اوّل آن عید قربان است و برای كسی كه در شهرها باشد 3 روز است.
(10) نوعی از قربانی مستحب نیز برای كودكی كه تازه به دنیا آمده انجام می شود كه عقیقه نام دارد و بر آن تاكید فراوان شده است.

 در آیه 107 سوره صافات آمده است وَفَدَیْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِیمٍ كه منظور از فدیناه این است كه چیزی به عنوان بلاگردان و دفع ضرر از شخص یا از چیز دیگر قرار داده شود و لذا كفاره ای را كه بعضی از بیماران، به جای روزه می دهند فدیه نامیده می شود.(11)

 بنابر این می توان این گونه برای انواع قربانی ها توجیه كرد كه:

 اولاً برای شخصی كه قربانی می كند رفع بلا و دفع ضرر از مال و جانش می باشد.

 ثانیاً این قربانی ها همان طور كه از نامش پیداست انسان را به خدا نزدیك می كند چنان چه در آیه 37 سوره حج آمده كه گوشت و خون قربانی به خدا نمی رسد اما تقوای شما به خدا می رسد و این همان تقرّبی است كه از قربانی نزد خداوند متعال نصیب شخص می شود.

 ثالثاً روایتی آمده است كه: ابی بصیر از امام صادق ـ علیه السلام ـ نقل می كند كه از حضرت پرسیدم علت قربانی كردن چیست؟ فرمود همانا قربانی گناهان صاحبش را می ریزد و باعث آمرزش آن ها می شود هنگامی كه اولین قطره خونش بر زمین می ریزد، همانا خداوند از غیب می داند چه كسی از او می ترسد و تقوا را رعایت می كند.(12)

 رابعاً: در حدیثی از امام باقر ـ علیه السلام ـ می خوانیم: «ان الله عزوجل یحب اطعام الطعام و اراقة الدماء، خداوند عزوجل قربانی كردن و طعام دادن را دوست دارد».(13)

 یعنی علاوه بر خواصی كه برای صاحب قربانی دارد دیگران نیز از گوشت قربانی بهره می برند و از گوشت قربانی فقرا و مساكین و كسانی كه تمكن مالی برای خرید گوشت را ندارند از آن بهره مند می شوند.

                                       مرکز مطالعات حوزه علمیه قم .


پاورقی:

1. مائده : 27.
2. صافات : 105 ـ 106 ـ 107.
3. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 67، ص 275.
4. مائده : 2.
5. طباطبائی، محمد حسین، تفسیر المیزان، ترجمه موسوی همدانی، سید محمد باقر، ذیل آیه 2 سوره مائده. ج 5، ص 264.
6. حج : 37.
7. جوادی آملی، عبد الله، صهبای حج، نشر اسرا، چاپ ششم، 1384، ص 454.
8. ر.ک: خمینی ، روح الله، تحریر الوسیله، کتاب حج، قم، موسسه نشر الاسلامی، ج 1، ص 409.
9. همان، ص 411.
10. قاروی تبریزی، حسن، شرح لمعه دمشقیه، قم، انتشارات داوری، ج 7، ص 106.
11. جمعی از نویسندگان زیر نظر استاد آیت الله مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، نشر دارالکتب الاسلامیه، ج 19، ص 116.
12. شیخ حر عاملی، محمد وسائل الشیعه، چاپ بیروت، ج 10، ص 174.
13. شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، چاپ بیروت، ج 16، ص 374.





نوع مطلب : مناسب ها: اعیاد، 
برچسب ها : ریشه قربانی كردن در اسلام، إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِن أَحَدِهِمَا وَلَمْ یُتَقَبَّلْ مِنَ الآخَرِ، فدیناه بذبح عظیم، عید قربان، گوشت قربانی، مراسم حج، قربانی هابیل،
لینک های مرتبط :
یکشنبه 26 شهریور 1396 04:51 ق.ظ
What you posted was very logical. However, what about
this? suppose you added a little content? I mean, I don't wish
to tell you how to run your blog, however suppose you added something to maybe get folk's attention? I mean راه روشن - ریشه قربانی كردن در اسلام is kinda boring.
You could peek at Yahoo's home page and watch how they create news headlines to get
people interested. You might try adding a video
or a related picture or two to get people excited about
what you've got to say. Just my opinion, it could make your
posts a little livelier.
سه شنبه 22 فروردین 1396 11:05 ب.ظ
Heya i'm for the first time here. I came across this board and I find It really useful & it helped me out much.
I hope to give something back and aid others like you aided me.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
تماس با ما



در این وبلاگ
در كل اینترنت
چاپ این صفحه