تبلیغات
راه روشن - هفتم ذیالحجه، سالروز شهادت مظلومانه امام باقر العلوم محمد بن علی علیهماالسلام به محضر قدسی حضرت ولی عصر علیه السلام تسلیت باد
 
راه روشن
السلام علیک یا فاطمة الزهرا ایتهاالصدیقة الشهیده
درباره وبلاگ


بسم الله الرحمن الرحیم .
الحمدلله رب العالمین . والصلوة والسلام علی رسول رب العالمین و علی آله الطیبین الطاهرین لا سیما علی الموجود الموعود منهم . ولعنة الله علی اعداء الله.
این وبلاگ در راستای روشنگری و طرح مطالب و حقایق و به دور از هرگونه تعصب و بی انصافی به انگیزه دست یابی حق جویان و حقیقت طلبان به واقعیت های ناب ، طراحی و راه اندازی شده است و علاوه بر نوشته های نویسنده وبلاگ سعی بر این است که بهترین مطالب و مقالات را از سایت ها و وبلاگ ها از نویسندگان متعهد و آگاه جمع آوری و با حفظ امانت به خوانندگان ارجمند تقدیم نماید، و از هرگونه نظر و نقادی منصفانه استقبال می نماید. ونقل مطالب از این وبلاگ با ذکر منبع بلا مانع می باشد.

مدیر وبلاگ : مبارک ربانی Rabbani Oruzgani
مطالب اخیر


در دورة امام باقر ـ علیه السّلام ـ چه شبهاتی راجع به دین اسلام وجود داشت و امام چگونه آنها را پاسخ می‌داد؟

در دورة امام باقر ـ علیه السّلام ـ ،برخی از افكار غلط و نادرست سبب پیدایش شبهاتی در دین اسلام ‌شد، از جمله: 1. شبهاتی در مورد توحید ( ذات ،صفات و علم خداوند) 2. شبهه جبر و اختیار و تفویض (برخی معتقد بودند خداوند امور بندگان را به خود آنها واگذار و تفویض كرده است و برخی معتقد بودند واگذار نشده بلكه جبر حاكم است.)3. شبهاتی در مورد امامت (نسبت بدعتگذار به امیر مؤمنان علی ـ علیه السّلام ـ و امام حسن و امام حسین ـ علیها السّلام ـ را فرزندان رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ ندانستن از جمله شبهات درباره‌ امامت بود.).4. ‌ پیرامون تفسیر برخی از آیات قرآنی كه شبهات فراوانی وجود داشت. كه امام همه را پاسخ مناسبی می‌دادند.

در اینجا به نمونه‌هایی از این شبهات و پاسخ امام اشاره می‌شود:

1.مردی از خوارج به امام باقر ـ علیه السّلام ـ گفت: چه چیز را می‌پرستی؟ امام فرمود: خداوند متعال را می‌پرستم. مرد پرسید: آیا او را دیده‌ای؟ امام فرمود: چشم‌ها با مشاهده حسّی او را ندیده‌اند، ولی قلبها به حقیقت ایمان خدا را یافته‌اند، خدا را به وسیلة مقایسه نمی‌توان شناخت و با حواس نمی‌توان درك كرد و شباهتی با آدمیان ندارد. خداوند به وسیلة نشانه‌ها و آیاتش توصیف شده و با آنها شناسایی می‌شود، در حكم و داوریش هرگز ستم نمی‌كند، این همان خدایی است كه جز او معبودی نیست. مرد از نزد حضرت بیرون آمد در حالی كه قانع شده بود و می‌گفت: خداوند بهتر دانسته است كه رسالتش را در كدام خاندان قرار دهد.(1)

 2. «سالم» خدمت امام باقر ـ علیه السّلام ـ رسید و گفت: من نزد تو آمده‌ام تا در باره این مرد گفتگو كنم، امام فرمود: كدام مرد؟ سالم گفت: علی بن ابی‌طالب. امام فرمود: دربارة كدام امر او؟ سالم گفت: دربارة بدعت‌گذاری و امر تازه و نوین او، امام فرمود: دقت كن ببین كدام روایاتی كه راویان از پدران تو روایت كرده‌اند نزد تو معتبرند؟ ای سالم آیا این موضوع به گوش تو رسیده كه پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ سعد بن عباده را با پرچم انصار به سوی خیبر فرستاد ولی شكست خورد.آنگاه پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ ، عمر بن خطاب را علمدار مهاجرین و انصار قرار داد و عمر و یارانش ترسیدند و برگشتند، سپس پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: فردا بیرق را به دست مردی كرار ـ یعنی حمله كننده ـ می‌دهم كه فرار كننده نخواهد بود، خدا و رسولش آن مرد را دوست دارند. سالم گفت: آری قبول دارم، این موضوع را همه راویان نیز گفته‌اند، حضرت باقر ـ علیه السّلام ـ فرمود: ای سالم! اگر بگوئی خدای متعال علی ـ علیه السّلام ـ را دوست داشت ولی نمی‌دانست كه علی چه عملی انجام خواهد داد كافر خواهی شدو اگر بگوئی خدا علی ـ علیه السّلام ـ را دوست داشت و می‌دانست كه علی چه عملی انجام خواهد داد پس چه بدعتی است كه علی ـ علیه السّلام ـ پدید آورده است؟! سالم از جواب حضرت قانع شد و گفت: مدت هفتاد سال به گونه ای خدا را پرستش می‌كردم كه گمراه بودم.(2)

 3. عمر بن عبید از امام باقر ـ علیه السّلام ـ معنای گفتار خداوند را پرسید كه می‌فرماید: «آیا آنان كه كفر ورزیدند ندیدند كه آسمان‌ها و زمین بسته بودند پس آنها را شكافتیم.»(3) این بستن و شكافتن در آسمان و زمین چه بود؟ امام فرمود: آسمان بسته بود یعنی باران فرو نمی‌فرستاد و زمین بسته بود یعنی گیاه نمی‌رویاند. عمرو بن عبید خاموش شد و سپس از امام تفسیر و معنای آیه و من یحلل علیه غضبی فقد هوی(4)

هركس خشم من بر او وارد شود سقوط می كند) را پرسید كه خشم خدا به چه نحو است؟ امام فرمود: خشم خداوند همان كیفری است كه به خطاكاران و منحرفان روا می‌دارد، و كسی كه گمان كند خشم خداوند همانند خشم آدمیان به تحت تأثیر قرار گرفتن و تغییر روحیه و تحریك قوای درونی است و خشم، تغییری در خدا به وجود می‌آورد به كفر گراییده است.(5)

 4. محمّد بن مسلم از امام باقر ـ علیه السّلام ـ در زمینه اوصاف خداوند نقل كرده است: انه واحد، صمد، ... همانا او یكتای بی‌نیازی است كه همه به او نیازمندند. حقیقتی است بسیط و یگانه، در او معانی متعدد و مختلف راه ندارد. محمّد بن مسلم می‌گوید به امام عرض كردم: برخی از مردم عراق معتقدند كه خداوند با چیزی می‌شنود و با چیز دیگری می‌بیند! امام فرمود: دروغ گفته و ملحد شده‌اند، خداوند را به غیر، تشبیه كرده‌اند، او شنوایی بینا است با همان چیز كه می‌بیند می‌شنود و با همان چیز كه می‌شنود، می‌بیند. محمّد می‌گوید: برخی مردم عراق گمان می‌كنند كه بینایی خداوند بر چیزی است كه آن را درك كرده و تعقل نماید! امام فرمود: اندیشه، فكر و تعقل از ویژگی‌های مخلوق است و خداوند از صفات مخلوق مبرّا است.(6)

 5. حسن بصری نزد امام باقر ـ علیه السّلام ـ آمد تا مطالبی دربارة قرآن از حضرت سؤال كند، امام به او فرمود: آیا تو، فقیه اهل بصره‌ای؟ گفت: بلی، امام فرمود: سخنی از تو برایم نقل كرده‌اند كه نمی‌دانم واقعاً تو آن را گفته‌ای یا بر تو دروغ بسته‌اند، حسن بصری گفت: آن سخن چیست؟ امام فرمود: مردم گمان كرده‌اند تو معتقدی خداوند امور بندگان را به خود آنان واگذاركرده است! حسن بصری سكوت اختیار كرد، امام برای اینكه وی را به اشتباهش متوجه سازد فرمود: اگر خداوند در قرآنش به كسی ایمنی داده باشد، آیا پس از این ایمنی تضمین شده از سوی خدا، بر او ترسی است؟ حسن بصری گفت: خیر، ترسی بر او نخواهد بود، امام فرمود: اكنون آیه‌ای برایت می‌خوانم، اگر آن را اشتباه تفسیر كرده باشی هم خودت و هم پیروانت را هلاك كرده‌ای.

آیه این است: و جعلنا بینهم و بین القری التی باركنا فیها قری ظاهرة و قدرنا فیها السیر سیروا فیها لیالی و ایّاماً آمنین.(7) (میان آنها و سرزمینهائی كه بركت داده بودیم، و فاصله های متناسب و نزدیك مقرر داشتیم (و به آنها گفتیم) شبها و روزها در این آبادیها در امنیت كامل مسافرت كنید) شنیده‌ام كه گفته‌ای مراد از سرزمین امن، مكه است؟ آیا كسانی كه برای حج به مكه سفر می‌كنند مورد هجوم راهزنان قرار نمی‌گیرند و ...؟

 حسن گفت: چرا. امام فرمود: پس چگونه ایمن هستند! این آیه مثالی است كه خداوند دربارة ما اهل بیت، بیان داشته است، ما سرزمین مباركیم و سرزمین‌های آشكار «قری ظاهره» نمایندگان و فقهای پیرو ما هستند كه مطالب ما را به شیعیان می‌رسانند، و «قدرنا فیها السیر» مثالی از حركت و كاوش علمی و «سیروا فیها لیالی» مثالی از برانگیختن مردم برای كسب دانش در زمینة حلال و حرام از اهل بیت ـ علیه السّلام ـ است. هرگاه مردم از این روش معارف دین را دریافت كنند ایمن از شك و گمراهی‌اند ... ای حسن بصری! از اعتقاد به تفویض پرهیز كن. زیرا خداوند به دلیل ضعف و سستی تمام كار خلق را به آنان واننهاده و نیزآنان را به انجام دادن گناهان مجبور نساخته است.(8)

 6. ابو الجارود روایت می‌كند كه امام باقر ـ علیه السّلام ـ به وی ‌فرمود: این مردم (اهل تسنن) دربارة امام حسن و امام حسین ـ علیهما السّلام ـ چه می‌گویند. گفتم: این مردم منكر این موضوعند كه حسنین ـ علیهما السّلام ـ فرزندان پیامبر خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ هستند. سپس ابو الجارود احتجاج‌های خود را در مقابله با اهل تسنن بیان كرد و امام باقر ـ علیه السّلام ـ به ایشان فرمود: اكنون من یك آیه‌ای از قرآن برای تو تلاوت می‌كنم كه حسنین ـ علیهما السّلام ـ را پسران صلبی پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ معرفی می‌كند و آن آیه را غیر از شخص كافر، منكر نخواهد شد. ابو الجارود گفت: آن كدام آیه است؟ امام باقر ـ علیه السّلام ـ فرمود: آنجا كه خداوند می‌فرماید. حرام شده بر شما (ازدواج) با مادرانتان و دختران تان و خواهرانتان. تا آنجا كه می‌فرماید: و زنان پسرانتان كه از صلب شما باشند.(9) آنگاه امام فرمود: آیا برای پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ حلال است كه با زنان امام حسن و حسین ـ علیهما السّلام ـ ازدواج نماید؟ اگر بگویند جایز است كه رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ با زنان ایشان ازدواج كند دروغ گفته‌اند و اگر بگویند برای رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ حرام است با زنان آنها ازدواج كند پس ثابت می‌شود كه امام حسن و امام حسین ـ علیهما السّلام ـ فرزندان صلبی پیامبر خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ هستند، زیرا غیر از زنان فرزندان صلبی آن بزرگوار بر او حرام نشده است.(10)

7. عبدالله معمر به امام باقر ـ علیه السّلام ـ گفت: شنیده‌ام شما در مورد ازدواج موقت فتوی به جواز داده‌اید! امام فرمود: بلی، خداوند آن را جایز شمرده و سنت رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ بر آن بوده، عبدالله گفت: ولی عمر بن خطاب آن را ممنوع ساخته است، امام فرمود: بنابراین تو بر سخن رفیقت پایدار باش و من هم بر سخن و رأی رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ استوار خواهم بود! عبدالله گفت: آیا شما خشنود می‌شوی كه ببینی شخصی با زنی از بستگان شما چنین عملی را انجام می‌دهد!! امام فرمود: ای بی‌خرد! چرا سخن از زنان به میان می‌آوری (ما دربارة حكم خدا سخن می‌گوییم) آن خدایی كه ازدواج موقت را حلال ساخته از تو و همه كسانی كه به تكلف و اجبار، متعه را حرام شمرده‌اند، غیرتمندتر است. آن گاه امام باقر ـ علیه السّلام ـ برای اینكه به او بفهماند شیوه شناخت حلال و حرام الهی اتكا به ذوق و سلیقه و تعصب‌های شخصی نیست، فرمود: آیا تو دوست داری كه زنی از خانواده تو به همسری مردی در آید كه تهیدست است.

گفت: خیر. امام فرمود: چرا؟ تو حلال خدا را حرام می‌شماری! عبدالله گفت: من حلال خدا را حرام نمی‌دانم بلكه معتقدم مرد تهیدست هم كفو و هم سطح ما نیست. امام باقر ـ علیه السّلام ـ فرمود: ولی برنامه خدا جز این است. زیرا خداوند اعمال نیك همین مرد تهیدست را می‌پذیرد و حوران بهشتی را به ازدواج او در می‌آورد اما تو از روی كبر از خویشاوندی با مؤمنی كه شایسته همسری حوران بهشتی است ناخشنود و ناراحت هستی، در این هنگام عبدالله تسلیم شد.(11)

 یكی از شاگردان امام باقر ـ علیه السّلام ـ به وی می‌گوید: اگر صلاح می‌دانید به من تعلیم دهید كه آیا خداوند، پیش از خلق موجودات، به یگانگی خود آگاه و عالم بوده است یا خیر؟ زیرا برخی معتقدند كه عالم بوده و بعضی می‌گویند كه اگر معتقد شویم خداوند علم ازلی به یگانگی خود داشته، مستلزم این است كه غیر از خدا چیز دیگری را هم ازلی بدانیم، امام فرمود: خداوند بزرگ همواره عالِم بوده و دارای علم ازلی است.(12) صدها شبهه در مسائل مختلف دینی و كلامی در این دوره وجود داشت كه امام ـ علیه السّلام ـ همه را پاسخ داده و ریشه‌كن ‌نمودند.

                                      مرکز مطالعات حوزه علمیه قم .


پاورقی:

1. طبرسی، الاحتجاج، تحقیق: بهادری، ابراهیم، انتشارات اُسوه، 1416 هـ ق، چاپ دوم، ج 2، ص 166 . كلینی، اصول كافی، تصحیح غفاری، علی اكبر، تهران، دار الكتب الاسلامیه، 1389 هـ، چاپ دوم، ج 1، ص 97 . صدوق، امالی،بیروت، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، 1400 هـ،چاپ پنجم، ص 229. و علامه مجلسی، بحار الانوار، بیرت، مؤسسة الوفاء، 1403 هـ، چاپ دوم، ج 4، ص 26.
2. طبرسی. پیشین، ج 2، ص 185 . كلینی، پیشین، ج 8، ص 349 . علامه مجلسی، پیشین، ج 32، ص 444 . ابن شهر آشوب، مناقب، قم، المطبعة العلمیه، بی‌تا، ج 4، ص 201.
3. سورة انبیاء، 30.
4. طه، 81.
5. شیخ مفید، الارشاد، ترجمه رسول محلّاتی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1383 ش، چاپ ششم، ج 2، ص 237. و طبرسی، پیشین، ج 2، ص 181. كلینی، پیشین، ج 1، ص 110. علامه مجلسی، پیشین، ج 4، ص 67.
6. طبرسی، پیشین، ج 2، ص 167. كلینی، پیشین، ج 1، ص 108.
7. سباء، 18.
8. طبرسی، پیشین، ج 2، ص 182. علامه مجلسی، ج 24، ص 232.
9. طبرسی، پیشین، ج 2، ص 175. علامه مجلسی، پیشین، ج 43، ص 232.
10. طبرسی، پیشین، ج 2، ص 175. علامه مجلسی، پیشین، ج 43، ص 232.
11. علامه مجلسی، پیشین، ج 46، ص 356.
12. كلینی، پیشین، ج 1، ص 108.





نوع مطلب : امام ابو جعفر، محمد بن علی، باقرالعلوم علیه السلام، 
برچسب ها : باقر العلوم، شهادت، امام باقر، شبهه جبر و اختیار، اوصاف خداوند، دختران، ازدواج،
لینک های مرتبط :
یکشنبه 26 شهریور 1396 05:08 ق.ظ
Attractive section of content. I just stumbled upon your web site
and in accession capital to assert that I acquire actually enjoyed account your blog posts.

Any way I will be subscribing to your feeds and even I achievement you access consistently quickly.
یکشنبه 20 فروردین 1396 03:35 ق.ظ
I'll right away clutch your rss feed as I can not find your email subscription link or e-newsletter service.
Do you have any? Please allow me realize in order that I may subscribe.
Thanks.
جمعه 11 فروردین 1396 06:45 ب.ظ
Hello my family member! I want to say that this post is amazing, nice written and include
almost all important infos. I would like to look more posts like this .
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
تماس با ما



در این وبلاگ
در كل اینترنت
چاپ این صفحه