تبلیغات
راه روشن - ضرورت طرح مساله خلافت و امامت
 
راه روشن
السلام علیک یا فاطمة الزهرا ایتهاالصدیقة الشهیده
درباره وبلاگ


بسم الله الرحمن الرحیم .
الحمدلله رب العالمین . والصلوة والسلام علی رسول رب العالمین و علی آله الطیبین الطاهرین لا سیما علی الموجود الموعود منهم . ولعنة الله علی اعداء الله.
این وبلاگ در راستای روشنگری و طرح مطالب و حقایق و به دور از هرگونه تعصب و بی انصافی به انگیزه دست یابی حق جویان و حقیقت طلبان به واقعیت های ناب ، طراحی و راه اندازی شده است و علاوه بر نوشته های نویسنده وبلاگ سعی بر این است که بهترین مطالب و مقالات را از سایت ها و وبلاگ ها از نویسندگان متعهد و آگاه جمع آوری و با حفظ امانت به خوانندگان ارجمند تقدیم نماید، و از هرگونه نظر و نقادی منصفانه استقبال می نماید. ونقل مطالب از این وبلاگ با ذکر منبع بلا مانع می باشد.

مدیر وبلاگ : مبارک ربانی Rabbani Oruzgani
مطالب اخیر
چهارشنبه 17 شهریور 1395 :: نویسنده : مبارک ربانی Rabbani Oruzgani

سؤال: یكی از بحثهایی كه درمنطقه ماست این است كه الان بعد از هزار و چندصدسال چه نیازی به مطرح كردن و دامن زدن به موضوع جانشینی پیامبر هست . چه جوابی باید بدهیم؟

در پاسخ به سئوال لازم است به نکاتی اشاره نماییم :

الف هدف از بحث و تحقیق تاریخ خلافت و امامت و خلیفه و امام در حقیقت همان شناختن و تبعیت خالصانه از آن است؛ نه آن چه که مخالفان حق و اهل بیت دامن می زنند که انگیزه این کار دامن زدن به اختلافات بین امت اسلامی است.

اگر مباحث دینی، واقع‌بینانه و دور از تعصب‌های ناروا مطرح، و با مدارک اصیل اسلامی و استدلال‌های قوی ثابت شود، افق‌های مبهمی از معارف اسلامی را برای خردورزان آشكار می‌کند و این مسأله یک آرمان قرآنی است، چنان که می‌فرماید: «کتاب انزلناه الیک مبارک لیدبروا آیاته و لیتذکر اولوالالباب»ای پیامبر]! این، کتابی است پر برکت که بر تو نازل کردیم تا در آیات آن بیندیشند و اندیشه‌وران متذکر شوند.

بنابراین، اگر مطرح کردن مسائل اختلافی را ممنوع بدانیم، باید بخش‌های فراوانی از آیات قرآن کریم، احادیث، تاریخ اسلام و ... را فراموش کنیم و این موضوع را هیچ مسلمان با منطقی نمی‌پذیرد.

ب مساله خلافت و امامت بعد از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) تنها یک بحث تاریخی نیست که بتوان به آسانی از آن صرف نظر نمود، بلکه یک بحث محوری و اصولی است که مسائل فراوان اعتقادی، فقهی، سیاسی، اخلاقی و فرهنگی و... بر آن مترتب می گردد :

1  بحث درباره این موضوع ، در حقیقت بحث در ماهیت حكومت اسلامى و شیوه كارگردانى امور مسلمانان بعد از رحلت پیامبر(صلی الله علیه و آله ) تا عصر حاضر است پاسخ به این مساءله كه بعد از درگذشت پیامبر(صلی الله علیه و آله ) مرجع و پناهگاه مردم در رابطه با مشكلات فكرى و عقیدتى كیست و اینكه پیامبر(صلی الله علیه و آله ) پناهگاهى معصوم و مطمئن براى امت تعیین كرده است یا نه ، مى تواند تأثیر بسزایى در زندگى فردى و اجتماعى امت مسلمان داشته باشد. اهمیت این امر به گونه ی است که در روایات از رسول گرامی اسلام امده است که :کسی که امام و حجت الهی را نشناسد نمی تواند دیندار باشد؛ در روایات داریم : «کسی که امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است[1]».

2 امام و خلیفه الهی در حقیقت معلم، راهنما و آموزگار جامعه محسوب می شود؛ نشناختن او باعث محرومیت اجتماع از علم و دانش و فرهنگ صحیح اسلامی می گردد که نتیجه ای جز سقوط ملل مسلمان در سیاه چال جهل، بی فرهنگی و افراط و تفریط که زائیده بیگانگی از نور علم و فرهنگ است نخواهد داشت.به هر حال اساسی‌ترین دلیل ضرورت بحث از امامت، پاسخ به این پرسش‌هاست: آیا پس از رحلت رسول خدا(صلّی الله علیه و آله و سلم) تبیین و تفسیر معارف وحیانی برای مردم در تمام دوران زندگی بشر لازم است یا خیر؟ اگر لازم است آیا باید کسی که از هر جهت جز مقام نبوت، بسان آن حضرت است، در این کار جانشین او شود یا خیر؟ آیا پیامبر خدا چنین کسی را به مردم معرفی کرده است یا خیر؟ آیا معرفی چنین شخصی به فرمان الهی بوده است یا نظر شخصی خود پیامبر؟

به یقین، در پی پرداختن به موضوع جانشینی پیامبر اعظم، مسأله حکومت اسلامی نیز مطرح می‌شود؛ یعنی پس از اثبات لزوم امامت برای استمرار نبوت، می‌توان بحث کرد كه: چون پیامبر خدا حضرت محمد(صلّی الله علیه و آله و سلم) حاکم علی الاطلاق جامعه اسلامی بود، و حکومت همان گونه که از شؤون نبوت است، از شؤون امامت نیز به شمار می‌آید؛ یعنی کسی که شایستگی مقام امامت به معنای مفسر معارف وحیانی بودن را دارد، حکومت بر مردم نیز حق بلامنازع اوست.

3 از جمله دلایل ضرورت بحث از امامت این است که ما باید آنچه را در این باره حق می‌دانیم، نسل به نسل به فرزندانمان و به همه حق‌جویان و حق‌خواهان منتقل کنیم؛ از این رو، بحث از امامت همیشه ضروری است.

عدم شناخت امام حق و راهنمای الهی سبب پدید آمدن فرصت و زمینه برای افراد ناصالح و فتنه گر خواهد شد که با ترفندهای گوناگون و شیطانی برای اغوا و گمراه نمودن مردم لحظه شماری می کنند تا به اغراض و مقاصد شوم مادی و شیطانی خود دست یابند؛ چنان چه بعد از رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در طول تاریخ شاهد آن بوده ایم و آن حضرت نیز از آن خبر داده بود که : «زمانی بر امت من فرا خواهد رسید که مانند بنی اسرائیل متفرق می شوند، آنها به هفتاد و دو فرقه و امت اسلام به هفتاد و سه فرقه تقسیم می شوند که به جز یکی بقیه در آتشند. [2]»

ب - آن چه در بحث شناخت و معرفت خلیفه الهی و عترت که در راس آن در هر عصری  امام ـ علیه السلام ـ است، اهمیت دارد و اساس رابطه امام با مسلمانان و پیروان او محسوب می شود و روایات متعدد بر آن دلالت دارد شناخت و معرفت حق امام و پیشوا و ایمان به مقام و شخصیت خلیفه و امام واقعی منصوب من عندالله است و  لذا باید بدانیم خلیفه رسول خدا و امام مسلمین بعد از رسول الله چه کسی بوده و به همین جهت لازم است از خلافت و خلیفه بعد از رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) بحث شود و در حقیقت این یک بحث اعتقادی است که برای خیلی از مسائل دیگر اصل و مبنا محسوب می شود. اگر ثابت شود که خلیفه راستین امیرالمومنین (علیه السلام) بوده عقائد مخالفان خلافت بلافصل و اعمال آنان که متفرع بر این عقیده است دچار اشکال اصولی می گردد و هم چنین بالعکس.

امیر المومنین علی بن ابی طالب ـ علیه السلام ـ فرمود: «... من مات منکم علی فراشه و هو علی معرفه حق ربه و حق رسوله و اهل بیته مات شهیداً و وقع اجره علی الله»[3] یعنی کسی از شما که در رخت خواب خود بمیرد در حالی که عارف به حق خدا و رسولش و  اهل بیت پیامبر(امام و خلیفه واقعی) است شهید از دنیا رفته و اجر او بر خدا است. و نیز امام زین العابدین فرمود: «من ثبت علی موالاتنا فی غیبه قائمنا اعطاه الله عزوجل اجر الف شهید من شهداء بدر و احد»[4] یعنی کسی که در زمان غیبت حضرت قائم امام زمان ـ علیه السلام ـ بر دوستی و ولایت اهل بیت(خلفا و ائمه راستین) ثابت قدم بماند خدای عزوجل به او اجر هزار شهید از شهدای بدر و احد که در رکاب پیغمبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ به شهادت رسیده اند عطا می فرماید.

پس آن چه در تحقیق و بحث از گذشته امت اسلامی مهم است معرفت به مقام و منزلت و شخصیت و حق خلیفه و امام است و بدیهی است که این امر بدون بازخوانی گذشته خلافت و امامت و مبانی اساسی آن از زبان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و در زمان آن بزرگوار، امکان پذیر نیست. و به همین جهت ضرورت دارد که تاریخ خلافت و امامت در گذشته وا کاوی گردد تا معلوم شود چه کسی خلیفه و امام بوده و سیر خلافت و امامت چگونه است.



[1] . من لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة (هلالی، سلیم بن قیس، کتاب سلیم بن قیس، ج2، ص 932، الهادی، قم، 1405ه .

[2] . عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ سَیَأْتِی عَلَى أُمَّتِی مَا أَتَى عَلَى بَنِی إِسْرَائِیلَ مِثْلٌ بِمِثْلٍ وَ إِنَّهُمْ تَفَرَّقُوا عَلَى اثْنَتَیْنِ وَ سَبْعِینَ مِلَّةً وَ سَتُفَرَّقُ‏ أُمَّتِی‏ عَلَى ثَلَاثٍ وَ سَبْعِینَ مِلَّةً تَزِیدُ عَلَیْهِمْ وَاحِدَةً كُلُّهَا فِی النَّارِ غَیْرَ وَاحِدَة...( ابن بابویه، محمد بن على‏، معانی الأخبار ؛ ص323، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم‏، 1403ه . )

 

[3]. مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار، ج 52،ص144، دار إحیاء التراث العربی‏، بیروت، 1403 ه .

[4]. شیخ صدوق، محمدبن علی بن الحسین بن بابویه، کمال الدین و تمام النعمه، ج1،ص 32، اسلامیه، طهران، 1395 ه ..





نوع مطلب : امامت، 
برچسب ها : ضرورت طرح مساله خلافت و امامت، مدارک اصیل اسلامی، معارف اسلامی، حكومت اسلامى، شناخت امام حق، علی بن ابی طالب، امت اسلامی،
لینک های مرتبط :
جمعه 13 مرداد 1396 10:23 ب.ظ
I was suggested this website by my cousin. I am not sure whether this post is written by him as nobody else know such detailed
about my problem. You're wonderful! Thanks!
سه شنبه 29 فروردین 1396 03:17 ب.ظ
This is really interesting, You are a very skilled blogger.
I have joined your feed and look forward to seeking more of your excellent post.
Also, I've shared your website in my social networks!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
تماس با ما



در این وبلاگ
در كل اینترنت
چاپ این صفحه