تبلیغات
راه روشن - اثبات وجود و تحقق ولادت امام زمان(علیه السلام)
 
راه روشن
السلام علیک یا فاطمة الزهرا ایتهاالصدیقة الشهیده
درباره وبلاگ


بسم الله الرحمن الرحیم .
الحمدلله رب العالمین . والصلوة والسلام علی رسول رب العالمین و علی آله الطیبین الطاهرین لا سیما علی الموجود الموعود منهم . ولعنة الله علی اعداء الله.
این وبلاگ در راستای روشنگری و طرح مطالب و حقایق و به دور از هرگونه تعصب و بی انصافی به انگیزه دست یابی حق جویان و حقیقت طلبان به واقعیت های ناب ، طراحی و راه اندازی شده است و علاوه بر نوشته های نویسنده وبلاگ سعی بر این است که بهترین مطالب و مقالات را از سایت ها و وبلاگ ها از نویسندگان متعهد و آگاه جمع آوری و با حفظ امانت به خوانندگان ارجمند تقدیم نماید، و از هرگونه نظر و نقادی منصفانه استقبال می نماید. ونقل مطالب از این وبلاگ با ذکر منبع بلا مانع می باشد.

مدیر وبلاگ : مبارک ربانی Rabbani Oruzgani
مطالب اخیر

سئوال : برخی مخالفان و نویسندگان مانند احمد کاتب و... راجع به وجود امام زمان (علیه السلام) و تحقق ولادت آن حضرت تشکیک نموده و منکر آن گردیده اند؛ لطفا پاسخ اینگونه شبهات را با توجه به منابع متقن تاریخی و روایی بیان نمایید؟

پاسخ:

این گونه شبهات با وجود واهی بودن آن نیازی به پاسخ دادن ندارد اما علما و دانشمندان بزرگ شیعه و محققان اندیشمند ما با كرامت و بردباری در دفاع از حریم مقدس امامت، و در راستای روشنگری اذهان عامه مسلمانان، به تفصیل پاسخ داده و كتاب های متعددی در این زمینه نگاشته اند.
از جمله كتاب: « الامامة و المهدی فی تطوّر الفكر السیاسی الشیعی من الشوری الی ولایة الفقیه» كه به پاسخ و ردّ تفصیلی و كلمه به كلمه شبهات احمد كاتب، توسط محقق ارجمند آقای سید ثامر هاشم العمیدی نوشته شده است.
و نیز در كتاب «در انتظار ققنوس» ترجمه فارسی، «المهدی المنتظر فی الفكر الاسلامی» از همین نویسنده، و كتاب «موعود ادیان نوشته: به طور مستدل و لو اجمالی به این گونه شبهات پاسخ داده شده است كه می توان برای رسیدن به پاسخ جامع و تفصیلی به كتاب های یاد شده مراجعه نمود.


در این نوشتار به گونه اجمالی و مستدل در مورد تحقق ولادت امام عصر از یك منظر كلی اشاره می شود:
اثبات ولادت هر فردی نخست با اقرار و اعلام پدر وی و شهادت دادن قابله ای صورت می پذیرد كه در به دنیا آمدن نوزاد، مددكار مادر بوده است. هر چند هیچ كس غیر از این دو او را مشاهده نكرده باشد، چه رسد به اینكه صدها تن دیگر نیز وی را دیده باشند و تاریخ نگاران به ولادت او اعتراف كرده و متخصصین علم الانساب به نسب شریفش تصریح كرده باشند و خود وی به اموری مبادرت ورزیده باشد كه نزدیكانش به آنها وقوف یافته اند و تعلیمات و سفارش ها و راهنمائی ها و نصیحت ها و نامه ها و توقیعات و دعاها و سخنان مشهور و اخبار منقولی از ایشان صادر شده باشد و وكیلان وی از صلحا و اوتاد، معروف و سفیران او معلوم و معین باشند و در هر عصر و در میان هر نسلی میلیون ها نفر پیرو داشته باشد. و به شهادت مسلّم تاریخ، حكام وقت برای دست گیری و بازداشت او تمام تلاش و سعی خود را به كار گرفته اند. آیا مغرضان آگاه و یا نویسندگان بی اطلاع از حقایق و مسلمات تاریخی، برای اثبات ولادت امام مهدی ـ علیه السلام ـ به دلائلی بیش از این نیازمندند؟


در اینجا نویسندگان همچون احمد كاتب و افرادی مانند او به این پرسش مهم باید پاسخ دهند كه: ده ها و بلكه صدها روایتی كه از رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و امامان معصوم شیعه در كتب روایی شیعه و سنی وارد شده كه مهدی ـ علیه السلام ـ دوازدهمین خلیفه و امام و نهمین فرزند امام حسین ـ علیه السلام ـ می باشد و او فرزند امام حسن عسكری ـ علیه السلام ـ است، اگر حضرت مهدی متولد نشده و تولد او یك افسانه است، پس دوازدهمین امام كه نهمین فرزند امام حسین می باشد و فرزند امام حسن عسكری است، كجا است؟ آیا نبی مكرم اسلام ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ كه به تصریح قرآن «ما ینطق عن الهوی» در خبر دادن اش، نستجیرباالله صادق نبوده است؟! گمان نمی رود كه احمد كاتب و امثال او چنین جسارتی نموده و گناه نابخشودنی چنین نسبتی را به دوش كشند.

لازم است پیش از آن كه به بیان روایات، شواهد و قرائن مسلّم تاریخی ولادت امام عصر ـ علیه السلام ـ بپردازیم، به نمونه هایی از روایاتی بپردازیم كه به روشنی دلالت دارند بر اینكه امام مهدی ـ علیه السلام ـ دوازدهمین امام و نهمین فرزند امام حسین است:
1. از سلمان فارسی و ابو سعید خدری و ابو ایوب انصاری و ابن عباس و علی هلالی با الفاظ متفاوت از رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ نقل شده كه فرمود: « ای فاطمه به ما اهل بیت شش خصلت داده شده كه به هیچ یك از اولین داده نشده و هیچ یك از آخرین هم آن را دریافت نخواهد كرد، مگر ما خاندان.... و مهدی این امت كه عیسی پشت سر او نماز خواهد خواند، از ماست» سپس بر شانه حسین ـ علیه السلام ـ زدند و فرمودند: «مهدی امت از نسل این خواهد بود».(1) و نیز قندوزی از مناقب خوارزمی از سلمان فارسی رحمه الله نقل می كند: بر رسول خدا وارد شدم، در حالی كه حسین بن علی بر ران پیامبر اكرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ نشسته بود و پیامبر چشمان و دهان وی را می بوسید و می فرمود: « تو سروری و فرزند و برادر سرور، تو امامی و فرزند و برادر امام، تو حجتی و پدر حجت، تو پدر نه حجتی كه نهمین آنان قائم شان خواهد بود».(2)
مجموعا بیش از دویست و چهل حدیث كه دلالت صریح دارد بر اینكه مهدی ـ علیه السلام ـ دوازدهمین امام و نهمین فرزند امام حسین ـ علیه السلام ـ است در كتب متعدد روائی نقل شده كه قسمت عمده آن صحیح و معتبر می باشد.(3)
2. از امام باقر ـ علیه السلام ـ نقل شده كه فرمود: از ما (اهل بیت) دوازده (امام و) محدث خواهد بود كه هفتمین فرزندم قائم آنان است...».(4) بالغ بر صد و سه حدیث دلالت بر این معنا دارد.(5)
3. از امام صادق ـ علیه السلام ـ نقل شده كه فرمود: ششمین فرزندم كه دوازدهمین امام از ائمه دوازده گانه كه اول شان علی بن ابی طالب و آخر آنها قائم بالحق و بقیة الله و صاحب الزمان است، غائب خواهد شد .
او از دنیا نخواهد رفت تا اینكه ظهور كند و زمین را آكنده از قسط و عدل نماید همان گونه كه پر از جور و ستم شده است».(6)
بیش از هشتاد روایت دلالت بر این مطلب دارد.(7)
4. از امام كاظم ـ علیه السلام ـ نقل شده كه در پاسخ یونس بن عبدالرحمن كه از آن حضرت پرسید آیا شما قائم باالحق هستید؟
فرمود: من قائم باالحق هستم و لكن آن قائمی كه (منظور شما است یعنی مهدی كه) زمین را از وجود دشمنان خدا پاك می گرداند و آن را پر از عدل و داد می كند همان گونه كه از ستم و جور پر شده است، او پنجمین فرزند من می باشد كه غیبت طولانی خواهد داشت... كه در این غیبت طولانی گروها و اقوامی گرفتار ارتداد شده و عده ای نیز ثابت قدم می مانند...».(8)
بیش از نود و پنج روایت در این باره وارد شده است.(9)
5. از امام رضا ـ علیه السلام ـ نقل شده كه در پاسخ به این سئوال كه قائم (مهدی) از شما اهل بیت كیست؟ فرمود: چهارمین فرزندم، فرزند سرور كنیزان، كه خداوند بواسطه او زمین را از جور و ظلم پاك خواهد كرد. و اوست كسی كه مردم در ولادت او شك خواهند كرد...».(10) بیش از نود روایت تصریح به این معنا دارد.(11)
6. از امام جواد ـ علیه السلام ـ نقل شده كه فرمود: (قائم) سومین فرزند من است.(12) و نیز از آن حضرت نقل شده كه فرمود: امام بعد از من فرزندم علی است كه امر او امر من است و قول او قول من و طاعت او طاعت من است (راوی می گوید سپس امام ساكت ماند، از او پرسیدم ای فرزند رسول خدا، امام بعد از فرزندت علی كیست؟) فرمود: فرزندش حسن (راوی می گوید: از او پرسیدم امام بعد از حسن كیست؟) امام جواد ـ علیه السلام ـ گریه شدید كرد و سپس فرمود: «به درستی كه امام بعد از حسن، فرزندش قائم به حق و منتظر است. (راوی می گوید به امام ـ علیه السلام ـ عرض كردم ای فرزند رسول خدا، چرا او را قائم می نامند؟ فرمود: به خاطر اینكه قیام می كند بعد از فراموش شدن یادش و مرتد شدن بیشتر كسانی كه قائل به امامت او بودند. (راوی می پرسد: چرا او را منتظر می گویند؟ فرمود: چون او دارای غیبت طولانی خواهد بود كه مخلصین انتظار ظهورش را می كشند و اهل تردید و شك منكر وجود او می شوند و معاندین و انكار كنندگان (حق) اعتقاد به او و غیبت او را به مسخره می گیرند...».(13)
حدوداً هفتاد حدیث بر این معنا دلالت دارد.(14)
7. از امام علی بن محمد الهادی ـ علیهما السلام ـ نقل شده كه فرمود: امام بعد از من فرزندم حسن و بعد از حسن فرزندش قائم است همان كسی كه زمین را پر از عدل و داد می كند چنانكه از ظلم و ستم پرشده است».(15)
بیش از هشتاد روایت به الفاظ و مضامین مختلف بر این مطلب دلالت تفصیلی و یا اجمالی دارد.(16)
8. بیش از صد و چهل روایت دلالت دارد كه امام مهدی ـ علیه السلام ـ فرزند بلافصل امام حسن عسكری ـ علیه السلام ـ است و دوازدهمین امام شیعیان. كه فقط به یك روایت بسنده نموده و مطالعه بقیه روایات را بر عهده حق جویان تلاشگر واگذار می كنیم و به آدرس و ذكر منبع آن اكتفاء می كنیم:
قندوزی حنفی از امام رضا ـ علیه السلام ـ نقل می كند كه فرمود: امام پس از من فرزندم محمد و بعد از محمد فرزندش علی و بعد از علی فرزندش حسن و بعد از حسن فرزندش حجت قائم است...».(17)
این روایاتی است كه در آنها رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ و امامان معصوم ـ علیهم السلام ـ پیش از ولادت امام زمان ـ علیه السلام ـ از آن به تفصیل خبر داده اند و امام عصر مهدی موعود را با اصل و نسب معرفی كرده اند. و اینك یك نگاه گذرا به دلایل و شواهد روشن تحقق این امر موعود یعنی ولادت آن حضرت می اندازیم و بحث از این امر مهم را در ضمن نكاتی خلاصه و كوتاه پی میگیریم:
الف) تصریح امام عسكری ـ علیه السلام ـ به ولادت فرزندش مهدی ـ علیه السلام ـ : در روایت صحیحه از محمد بن یحیی العطار از احمد بن اسحاق از ابو هاشم جعفری، چنین نقل شده است: به ابو محمد (امام حسن عسكری) عرض كردم: شخصیت شما مرا از سئوال كردن باز می دارد، آیا اجازه می فرمائید كه از شما سئوالی كنم؟ فرمود: «بپرس» عرض كردم: آقای من، آیا شما فرزندی دارید؟ فرمود: «آری» عرض كردم: اگر برای شما حادثه رخ داد در كجا سراغ او روم؟ فرمود: «مدینه».(18)
در روایت صحیحه دیگری از علی بن محمد از محمد بن علی بن بلال، این گونه نقل شده است: از طرف ابو محمد (امام عسكری ـ علیه السلام ـ) دو سال قبل از شهادت آن حضرت به من پیغامی رسید كه از جانشین بعد از خود مرا مطلع ساخت و بار دیگر سه روز پیش از شهادت پیغام دیگری به من رسید كه در آن مرا از جانشین خویش آگاه ساخت.(19)
ب) شهادت دادن قابله به ولادت امام مهدی ـ علیه السلام ـ : قابله بزرگوار و شریف آن حضرت، علویه حكیمه خاتون خواهر امام هادی ـ علیه السلام ـ و عمه امام عسكری ـ علیهما السلام ـ بود كه در هنگام ولادت به جناب نرجس خاتون مادر ارجمند امام مهدی ـ علیه السلام ـ رسیدگی كرد. شكی نیست كه در ولادت امام عصر ـ علیه السلام ـ نكات غیر عادی وجود دارد و برای حكیمه خاتون كه یك بانوی معتقد و مخلص بود نیز موجب ایجاد سئوال شده، اما در خود همین روایات كه از حكیمه خاتون نقل شده پاسخ داده شده و كاملا روشنگری شده است، چنانچه امام عسكری ـ علیه السلام ـ در پاسخ به این سئوال او كه گفت من آثار بارداری را در نرجس خاتون نمی بینم فرمود: «مثل او مثل مادر موسی ـ علیه السلام ـ است كه آثار بارداری در او ظاهر نگشت و كسی تا وقت ولادتش از آن آگاه نشد (با اینكه باردار بود) زیرا فرعون در جستجوی موسی، شكم زنان باردار را می شكافت و این نیز نظیر موسی ـ علیه السلام ـ است».(20) بی تردید حكام عباسی با توجه به اطلاع قبلی كه از طریق روایات داشتند در پی نابودی امام بودند نگاه داشتن امام عسكری ـ علیه السلام ـ در پادگان نظامی سامرا دلیل قاطع این ادعا است.
به هر حال حكیمه خاتون به ولادت آن حضرت تصریح كرده است. البته عده ای از زنان و خدمه امام عسكری، مانند: ماریه و نسیم خادمه و نیز كنیز ابو علی خیزرانی كه او را به امام عسكری ـ علیه السلام ـ هدیه كرد، آن چنانكه راوی ثقه محمد بن علی بن یحیی بدان اشاره كرده است، به حكیمه خاتون در كار قابلگی كمك كردند.(21)
بدیهی است كه در جامعه مسلمانان، كسی به جز زنان قابله، بر جریان ولادت ها اطلاع نمی یابند و هر كس این مطلب را انكار كند، در مورد جریان ولادت خودش چه خواهد گفت؟! امام حسن ـ علیه السلام ـ (عسكری) بر طبق سنت شریف نبوی برای فرزند خود عقیقه كرد و به دستور امام ـ علیه السلام ـ در میان بنی هاشم تقسیم كردند.(22)
ج) یاران و اصحاب ائمه ـ علیهم السلام ـ كه به دیدار امام مهدی ـ علیه السلام ـ شهادت داده اند:
عده ای از اصحاب امام عسكری ـ علیه السلام ـ و پدر بزرگوارش امام هادی ـ علیه السلام ـ در زمان حیات امام عسكری، به زیارت امام مهدی نائل شده و به اذن ایشان بدین مطلب شهادت داده اند، همچنان كه گروه دیگری به ملاقات با امام پس از حیات امام عسكری نیز شهادت داده اند كه در دوران غیبت صغری (یعنی سال های 260 هجری تا 329 هجری) اتفاق افتاده است. از آنجا كه تعداد این شاهدان زیاد است از ذكر نام و تفصیل آن خودداری می كنیم و برای مطالعه و اطلاع، شما را به كتاب های در انتظار ققنوس، موعود ادیان و كتب دیگركه در ابتدای این نوشتار و یا در پاورقی آمده است حواله می كنیم.
د) شهادت خدمه و كنیزان و غلامان به رؤیت امام مهدی ـ علیه السلام ـ : افرادی كه در خانه امام عسكری ـ علیه السلام ـ مشغول خدمت بودند به همراه برخی كنیزان، از جمله كسانی بودند كه امام مهدی ـ علیه السلام ـ را ملاقات كردند، مانند خدمت كار منزل طریف خادم،(23) و خادمه ابراهیم بن عبده نیشابوری كه همراه آقای خود، به زیارت چهره مبارك امام نائل گشت.(24) و ابو الادیان خادم(25) و ابو غانم كه می گوید:
خداوند به ابومحمد عسكری ـ علیه السلام ـ پسری عطا فرمود كه نامش را محمد گذارد و سه روز پس از ولادتش طفل را به اصحاب و یاران خود نشان داد و فرمود: «این ولی امر شما پس از من است، او خلیفه من بر شما است او همان كسی است كه گردن ها در انتظار او كشیده خواهد شد و هنگامیكه كه زمین از ظلم و ستم پرگردد، او قیام كرده و آن را از عدل و داد پرخواهد كرد».(26)
هـ) اعتراف تبارشناسان به ولادت امام مهدی ـ علیه السلام ـ : از جمله مسائلی كه بدیهی به شمار می رود، ضرورت مراجعه به متخصصان و خبرگان فن در هر حرفه است و در مورد بحث ولادت امام مهدی نیز قاعدتا علمای انساب بهتر از دیگران حق اظهار نظر دارند.
نسابه شهیر ابو نصر سهل بن عبدالله داود بن سلیمان بخاری. وی كه از بزرگان قرن چهارم هجری بوده در سال 341 هجری در قید حیات به سر می برده و از مشهورترین علمای انساب معاصر با غیبت صغری امام مهدی ـ علیه السلام ـ است. وی در این زمینه می گوید: علی بن محمد التقی، دارای فرزندی به نام حسن بن علی عسكری شد از ام ولدی نوبیة به نام ریحانه كه این فرزند ولادتش به سال 231 هجری واقع گشت و وفاتش در سال 260 هجری در 29 سالگی در سامرا اتفاق افتاد و علی بن محمد تقی دارای فرزندی بنام جعفر شد كه شیعه او را جعفر كذاب می خوانند. به جهت آن كه خود را وارث برادرش حسن بن علی عسكری می دانست و فرزند برادرش (یعنی حجت قائم) را وارث او نمی شمرد، باری ابهام و اشكالی در نسب وی وجود ندارد».(27)
سید عمری نسابه معروف قرن پنجم هجری. وی چنین می نویسد: ابو محمد (امام عسكری) وفات یافت و پسرش از نرجس در نزد اصحاب خاص و معتمدین اطرافیانش معلوم و مشخص بود...».(28)
فخررازی شافعی (م606 هجری) می گوید: امام حسن عسكری دارای دو پسر و دو دختر بود، یكی از آن دو پسرش صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه) و دیگری موسی نام داشت كه در زمان حیات پدر از دنیا رفت و اما دو دختر ایشان: یكی فاطمه است كه در زمان حیات پدر مرد و دیگری ام موسی كه او نیز وفات یافت.(29)
و نیز نسابه های معروف دیگر مانند: مروزی ازور قافی، و سید نسابة جمال الدین احمد بن علی حسینی معروف به ابن عنبه، و نسابه زیدی سید ابوالحسن یمانی صنعانی، و محمد امین سوئدی و دیگران كه بر اساس تخصص شان، تصریح به این امر كرده اند.
راستی كدام قضیه تاریخی دلائل و شواهد و قرائن قطعی بیش از آنچه درباره ولادت امام زمان ـ علیه السلام ـ وجود دارند، دارد؟ اگر ولادت حضرت مهدی ـ علیه السلام ـ با وجود همه این دلائل و شواهد قابل اثبات نباشد، معنایش این است كه هیچ قضیه در تاریخ قابل اثبات نباشد.
حال كه بر اساس آنچه در نوشتار فقط اشاره به آن شد از دلائل و شواهد و قرائن و اعترافات اگر افراد مانند احمد كاتب و امثال او همچنان بر انكار خود اصرار ورزند، باید به یكی از امور ذیل ملتزم شوند:
1. اینكه با صحیح دانستن همه این روایات، شواهد، و اعترافات اهل فن و یا حداقل برخی از آنها، آنها را طرد كرده و با مسلمات تاریخی به مبارزه برخیزند و به ویژه در بخش روایات در حقیقت كلام پیامبر خدا را ردّ نمایند. بدیهی است كه آنان و هر آدم عاقلی ملتزم به این امر نمی شوند.
2. اینكه همه این روایات و دلائل تاریخی را صحیح ندانسته و ردّ نمایند. و ردّ نمودن روایات زیاد و متواتری كه خبرگان اهل حدیث آنها را صحیح دانسته و مورد توجه قرار داده اند. و نیز انكار این همه اسناد و دلائل و شواهد تاریخی، بدون برهان و دلیل منطقی نوعی عناد و لجاج با حقیقت است نه یك شبهه علمی و تاریخی.
3. اینكه امام حسن عسكری ـ علیه السلام ـ زنده و غایب است تا زمانی كه خداوند مقدر كرده است فرزندی از او در آینده به نام مهدی موعود متولد شود. بدیهی است آنان به این امر نمی توانند ملتزم بشوند، زیرا اولا: به شهادت قطعی تاریخ امام حسن عسكری ـ علیه السلام ـ در سال 260 هجری از دنیا رفته اند. و ثانیا: اگر اینان بپذیرند كه امام حسن عسكری ـ علیه السلام ـ زنده اند، چگونه زنده بودن حضرت مهدی ـ علیه السلام ـ را استبعاد و انكار می كنند با اینكه «حكم الامثال فیما یجوز و فیما لا یجوز واحد».
4. اینكه امام حسن عسكری ـ علیه السلام ـ از دنیا رفته ولی هر وقت خداوند مقدّر نماید زنده شده و سپس دارای فرزندی به نام مهدی می شود، این امر هر چند ذاتا ممكن است و از قدرت مطلقه خداوند دور نیست ولكن اولا: این همان رجعت است كه احمد كاتب و امثال او منكر آن هستند؟ و ثانیا: لازمه آن عدم وجود امام در زمان طولانی می باشد كه مخالفت با روایت متواتری كه شیعه و سنی نقل كرده كه «من مات و لم یعرف امام زمانه ...» است.(30)
پس راهی جز اینكه بگوئیم امام مهدی ـ علیه السلام ـ متولد شده و بر اساس مصالح و حكمت الهی در غیبت به سر می برد، وجود ندارد. بر اساس آنچه گفته شد روشن شد كه اساسا اثبات تولد امام مهدی ـ علیه السلام ـ وابسته به حدیث مورد نظر آقای كاتب نیست تا با نفی آن تولد امام مهدی ـ علیه السلام ـ نیز نفی شود گر چه این حدیث نیز قابل دفاع است كه در جای خود باید به آن پرداخت.
جهت مطالعه بیشتر به منابعی كه در ابتدا معرفی شد و نیز در پاورقی ها آمده است مراجعه نمائید.
با سند صحیح از امام صادق ـ علیه السلام ـ نقل شده كه فرمود:
«در صاحب این امر (مهدی) شباهتی به یوسف ـ علیه السلام ـ وجود دارد... چگونه این امت انكار می كنند كه خدا با حجت خود مانند یوسف معامله كند. در بازارهای شان راه رود و بر زمین ایشان قدم زند، تا آنكه خداوند وعده خود را در مورد وی محقق سازد، همان گونه كه درباره یوسف انجام داد كه برادرانش گفتند: آیا تو یوسفی؟ گفت: آری من یوسفم».(31)


پاورقی:

1. در انتظار ققنوس، سید ثامر هاشم العمیدی، ترجمه: مهدی علی زاده، ص135، مرکز انتشارات موسسه آموزشی امام خمینی (ره)، 1386ش، به نقل از: البیان، کنجی، ص501، الفصول المهمه، ابن صباغ، فصل، 120، ص295، فضائل الصحابه، سمعانی.
2. همان، ص137، به نقل از، ینابیع المودة قندوزی، ج3، ص168، باب 194.
3. منتخب الاثر، آیت الله صافی، باب 6 و 7، از ص104 ـ 139، موسسه سیدة المعصومة، 1419ق، قم.
4. منتخب الاثر، ص270.
5. همان، از ص268 ـ 270.
6. منتخب الاثر، ص273، به نقل از کمال الدین صدوق.
7. همان، از ص273 ـ 275.
8. همان، ص277.
9. همان، ص276ـ279.
10. همان، ص279.
11. همان، ص279ـ282.
12. همان.
13. منتخب الاثر، ص283.
14. همان، ص282 تا 284.
15. همان.
16. همان، ص284.
17. در انتظار ققنوس، ص139، به نقل از: ینابیع المودة قندوزی، ج3، باب 94، ص166. منتخب الاثر، ص285 تا 291.
18. در انتظار ققنوس، ص148، به نقل از: کافی، ج1، باب 76، ص328، ح2.
19. همان، ح1.
20. کمال الدین و تمام النعمة، ج2، ص150، دارالحدیث، قم، 1382ش.
21. همان، باب 42، ج2، ص431، ح7.
22. اکمال الدین و تمام النعمه، باب 41، ج2، ص156، ح6.
23. الکافی، ج1، باب 77، ص332، ح13.
24. در انتظار ققنوس، ص156، به نقل از: الکافی، ج1، باب 77، ص331، ج6. الارشاد، ج2، ص352.
25. اکمال الدین، ج2، باب 43، ص475.
26. همان، باب 42، ص431، ح8.
27. در انتظار ققنوس، ص159، به نقل از: سرّالسلسة، ابو نصر بخاری، ص39.
28. همان، ص160، به نقل از: المجدی فی انساب الطالبین، عمری، ص130.
29. همان، به نقل از: الشجرة المبارکه فی انساب الطالبیة، فخر رازی، ص78 ـ 79.
30. موعود ادیان، ص125 ـ 126، موسسه فرهنگی خرد آور، 1384ش، قم.
31. الکافی، ج1، باب 80، ص336، ح4.





نوع مطلب : مهدویت، 
برچسب ها : اثبات وجود&ولادت امام زمان&احمد کاتب، ولادت امام زمان(علیه السلام)، استجابت&چگونگی خواستن&حاجت&کلام&امام زمان،
لینک های مرتبط :
یکشنبه 23 اردیبهشت 1397 05:20 ق.ظ
We didn't find outcomes for: basement finishing.
دوشنبه 17 اردیبهشت 1397 12:55 ق.ظ
These drivers may also change tires on automobiles.
شنبه 15 اردیبهشت 1397 03:30 ق.ظ
Oak and maple are the commonest hardwoods used.
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 11:51 ق.ظ
Hardwood Flooring Prices. 1. Engineered wood flooring.
چهارشنبه 22 فروردین 1397 08:10 ب.ظ
Truck Repairs, Tires, Mobile Repairs, Towing?
سه شنبه 21 فروردین 1397 03:04 ق.ظ
This site shares tips for brief non-religious condolences and secular sympathy sentiments.
دوشنبه 20 فروردین 1397 08:40 ب.ظ
However it does not have to be since dire as that.
شنبه 18 فروردین 1397 01:19 ب.ظ
Arborists will attempt to save broken or diseased
timber.
جمعه 17 فروردین 1397 11:06 ق.ظ
When wearing silver or gold pendants or charms on a sequence, it's
higher to ensure both the chain and the pendant are of similar
purity.
جمعه 17 فروردین 1397 09:34 ق.ظ
Some years back gold necklaces, gold pendants and gold earrings have been predominant.
In terms of buying jewellery making books, I...
پنجشنبه 16 فروردین 1397 11:31 ب.ظ
It was effectively over a 12 months earlier than he touched a gem.
Sculpey and Granitex. Royalfan, thank you for the suggestions,
I actually admire it!
سه شنبه 14 فروردین 1397 01:38 ب.ظ
On the lookout for professional painters in Dubai?
دوشنبه 13 فروردین 1397 08:04 ق.ظ
Generally a small lizard can be discovered, trapped and encased
in amber, significantly from the Dominican Republic
deposits.
یکشنبه 12 فروردین 1397 08:28 ب.ظ
Have actually been taking little over a month.
یکشنبه 12 فروردین 1397 03:15 ب.ظ
Have been taking little over a month.
شنبه 11 فروردین 1397 02:13 ق.ظ
Have actually been taking little over a month.
جمعه 10 فروردین 1397 09:46 ب.ظ
Save on basement repair merchandise with SANI-TRED!
جمعه 10 فروردین 1397 09:40 ب.ظ
These marks are a guarantee of the fineness and purity of
the metallic, reassuring you that you're actually getting what you might be paying for!
جمعه 10 فروردین 1397 09:04 ب.ظ
Have actually been taking little over a month.
سه شنبه 22 اسفند 1396 08:21 ق.ظ
ممنون
دوشنبه 21 اسفند 1396 12:16 ب.ظ
تشکر
یکشنبه 13 اسفند 1396 12:51 ب.ظ
I offer feline and canine friendly providers.
پنجشنبه 3 اسفند 1396 08:03 ق.ظ
I want services for my commercial property.
سه شنبه 1 اسفند 1396 10:01 ب.ظ
We employed home cleaners who had been self employed.
شنبه 28 بهمن 1396 07:05 ق.ظ
Select from fishing boats, pontoons, and more.
شنبه 21 بهمن 1396 12:55 ب.ظ
Touche. Great arguments. Keep up the amazing effort.
چهارشنبه 18 بهمن 1396 08:53 ب.ظ
Arborists specialize in the care of particular
person bushes.
شنبه 7 بهمن 1396 01:31 ب.ظ
ممنون از وبسایت خوبتون
شنبه 7 بهمن 1396 01:30 ب.ظ
ممنون از وبسایت خوبتون
شنبه 7 بهمن 1396 01:30 ب.ظ
ممنو از وبسایت خوبتون
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


نمایش نظرات 1 تا 30
موضوعات
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
تماس با ما



در این وبلاگ
در كل اینترنت
چاپ این صفحه